33 uskrevne regler for lederskab

  1. Lær at sige "Det ved jeg ikke" og brug det ofte på passende steder.
  2. Det er lettere at rode sig ud I noget end ud AF noget.
  3. Hvis du ikke får kritik, laver du sikkert ikke særligt meget.
  4. Se, hvad der mangler. Mange kan se på det, der er. Få kan få øje på, hvad der ikke er.
  5. Præsentationsreglen: Når noget vises på en slide, så antag at hele verden kender til det og handl derefter.
  6. Arbejd kun for chefer, der kan tåle at høre sandheden.
  7. Vurdér løbende en udviklingsplan, så du er sikker på, at fordelene stadig er, hvad I regnede med.
  8. Uanset hvor kedelig en opgave er, så gør dit bedste.
  9. Godt begyndt er ikke halvt fuldendt. Kun helt fuldendt er fuldendt – sørg for at afslutte dine projekter.
  10. Vent ikke på de andre. Gå forrest og forvent, at de andre følger med.
  11. Når du beder andre om at gøre noget, så få bekræftet at opgaven er forstået og vil blive udført. Gerne skriftligt.
  12. Tilbageholdenhed er ikke en dyd. Sig din mening, fremlæg dine ideer.
  13. Erfaringen viser, at dem der taler med størst viden og sikkerhed, ofte ender med at få opgaven.
  14. Skriv kort. Tal kortfattet.
  15. Tjek dine facts. Undlad hellere at udtale dig om fakta, hvis du ikke er 100% sikker.
  16. Du har en chef. Chefens ønsker bestemmer, hvilke opgaver du skal prioritere. Hold ham/hun underrettet.
  17. Løfter, projektplaner og estimater er en integreret del af det at føre en virksomhed. Du er nødt til at turde love noget. Du kan ikke altid undskylde dig med, at virkeligheden er usikker.
  18. Send aldrig en klage højere op i systemet. Det er en alvorlig fejl at sætte en medarbejders chef som CC-modtager af en klagemail, før han/hun selv har haft lejlighed til at svare..
  19. Når du er til møde, repræsenterer du hele virksomheden i alt hvad du foretager dig.
  20. Øv dig i at koge sager ned til hovedpunkter. Du skal kunne sætte hvemsomhelst ind i en hvilken som helst sag under en kort elevatortur.
  21. Bevar roen, når tingene brænder på.
  22. Tag hurtige og klokkeklare beslutninger.
  23. Husk ikke kun at kigge på argumenterer FOR din beslutning, men også på dem der er IMOD. Din chef skal både kende ulemper og fordele.
  24. Husk at bevare din humoristiske sans.
  25. Hav det sjovt, det vil gøre dit arbejde bedre. Ingen har lyst til at arbejde for en gnavpot.
  26. Hav lige så meget respekt for firmaets navn som for dit eget.
  27. Tig og bed om også at få de dårlige nyheder.
  28. Man husker en tredjedel af det, man læser, halvdelen af det, man hører, og alt det, man føler.
  29. Man kan ikke pudse en tennissko.
  30. Når problemstillinger bliver ved med at trække ud, skal du overdænge dem med flere og kortere deadlines.
  31. Prøv at se på en svær beslutning, som om du var ét trin højere oppe i hierarkiet. Det ændrer dit perspektiv.
  32. En person der er venlig mod dig, men ubehagelig over for tjenere og andre, er ikke et godt menneske (denne regel slår aldrig fejl).
  33. Vær aldrig bange for at prøve noget nyt.

Nr. 32 slår aldrig fejl og du må ikke glemme nr. 24.
 

PS: Kvaliteten af lederskab kan koges ned til sikkerhed, begejstring, hæderlighed og kærlighed.

Kilde: Bill Swansons "33 Unwritten Rules of Management" og USA Today.

 

Tjener-reglen slår aldrig fejl
 
Man kan lære meget om lederens menneskelige indhold ved at betragte, hvordan han eller hun behandler tjeneren på en restaurant.
De fleste er flinke ved deres kolleger og alle er flinke ved deres overordnede. Så det er i omgangen med underordnede, at man skal kende et menneskes kvalitet.
Derfor skal man som chef tage ansøgere til et topjob med på restaurant og lægge mærke til, om den venligt smilende kandidat ændrer opførsel til det værre, når hovedet drejes om mod tjeneren.
Eller man skal som minimum spørge sit eget personale, hvordan en ansøger talte til hende, der tager telefonen, eller ham, der sidder i virksomhedens reception. Hvis sekretæren har fået en brysk behandling, skal man stryge kandidaten af listen.
Evnen til at tage en situationsbestemt maske af og på med sekunders varsel er nemlig ikke et godt tegn.
Det siger i hvert fald den amerikanske topchef Bill Swanson, der har udgivet en bog med 33 "uskrevne regler for lederskab". Ifølge Swanson er tjener-reglen den eneste, der aldrig nogensinde slår fejl.
"Men nummer 24 er den, man aldrig selv må glemme," siger Swanson, der siden 2003 har været direktør for forsvars- og flyvirksomheden Raytheon, der har 80.000 medarbejdere verden over.
 
 
Swansons små regler er udgivet i en lille bog, der er trykt i 250.000 eksemplarer.
Bogen fås gratis på www.raytheon.com.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: