Sportens psykologi kan hjælpe på jobbet

 

 
De trick, idrætsudøvere på topplan benytter for at koncentrere sig, kan også bruges på arbejdet, mener karriererådgiver.
Mange erhvervsledere har dyrket idræt på højt niveau, undertiden topplan, og det er ikke ukendt, at tidligere eliteudøvere eller toptrænere anvendes i erhvervslivet som foredragsholdere eller coach.Man kan faktisk overføre nogle af sportsfolkenes kneb til arbejdslivet, mener den amerikanske karriererådgiver Michael Estrin, som på AskMen.com giver nogle råd om, hvordan idrætspyskologi kan udnyttes i hverdagen. Også selv om man ikke stæser rundt i shorts og T-shirt hver søndag.
 
Visualisering: Sportsfolk bruger ofte at danne billeder inde i hovedet af, hvordan succes ser ud. Ifølge Robert Troutwine, som er konsulent for den amerikanske football liga, kan en spiller f.eks. forestille sig, at han foretager sig en bestemt øvelse igen og igen. Bare vær sikker på, at det er den rigtige øvelse.
På jobbet: Forestil dig f.eks., hvordan du vil gennemføre fremlæggelsen af et projekt eller mødet med en kunde. Det handler ikke om ordene, men om det store billede. Hvis et nøglepunkt smutter, skal du arbejde mere med det. Går visualiseringen glat, så gentag den, til det hele føles naturligt.
 
Tal med dig selv. Sportsfolk går ofte og småsnakker med sig selv for at holde fokus og bevare selvsikkerheden.
På jobbet: Man behøver ikke sidde og tale højt med sig selv. Men lyt til stemmen i dit hoved. Den er et godt redskab til at forstå din egen psyke.
 
Slap af. Tilstrækkelig søvn er vigtigt. Men man skal også holde små pauser i løbet af dagen for at undgå stress. Idrætsfolk bruger f.eks. videospil eller musik.
På jobbet: Det er sjældent, der er tid til at slappe af eller dyrke yoga på arbejde. Men gå en lille tur eller tag en kort pause for at lette trykket.
 
Koncentration. At være koncentreret handler om at kunne styre sine tanker og holde distraktioner ude. For sportsfolk sker det først og fremmest ved at træne. Ofte ved at dele træningsprogrammet op i små overkommelige bidder.
På jobbet: Man træner ikke på arbejdet. Men har virksomheden f.eks. fået nyt software-program, kan det være en idé at give sig tid til at lege med det, indtil man mestrer det. Kræver jobbet, at man skal møde kunder eller stå over for en større forsamling, skal man måske øve sig på sin fremtræden.
 
Mentale rutiner. Mange sportsfolk har bestemte rutiner, der hjælper dem til at koncentrere sig eller fokusere. F.eks. fodboldspilleren, der lige skal trække strømperne op en ekstra gang, inden han går på banen.
På jobbet: Måske skal man have en kop kaffe for at komme i gang. Eller der skal bare sidde en kuglepen bag højre øre for, at man kan arbejde. Små ritualer kan hjælpe.
 
Glem fejltagelserne. Sportsfolk lærer af deres fejl. Men når først, man har lært lektien, skal man lægge fejlen bag sig.
På jobbet: Måske røg der en stor kontrakt. Den slags sker. Lær af det og se at komme videre. Det lyder enkelt, men det kan være svært at tilgive sig selv. Lad være med at bekymre dig om det, som er uden for din kontrol.
 
Sæt dig mål. Alle sportsfolk sætter sig mål: at vinde, at være blandt de tre bedste eller bare at komme på banen under en kamp.
På jobbet: Mål hjælper én med at være motiveret. Det kan være lige fra at blive færdig med et projekt inden ugens udgang til en forfremmelse inden for et år. Bare husk: Målet skal være opnåeligt.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: