Bed brokkehovedet om at klappe i.

Én sur kollega kan ødelægge stemningen på en hel arbejdsplads.
Løsningen lyder simpel, men er svær at gennemføre: Bed brokkehovedet om at klappe i.

»HOLD SÅ DIN KÆFT OG KOM I GANG«.

Dén besked har ledere og kolleger alt for svært ved at give til ham eller hende, der dag efter dag brokker sig over alt fra skæve papirclips, over mødetiden til chefernes begrænsede arbejdstid.
Men de skal se at få snakketøjet på gled, for der er brug for at få luften renset, når en sur stodder forpester arbejdsklimaet.

En undersøgelse fra University of Washington viser nemlig at det kan lykkes blot én brokkerøv at ødelægge stemningen i en hel gruppe og starte en nedadgående spiral – også selvom de andre medarbejdere egentlig er i helt fint humør.
»På én arbejdsplads begyndte de ansatte at hjælpe hinanden, spille musik i radioerne og drikke drinks sammen i en periode, hvor brokkeren var syg. Men det sekund han stod der igen, blev stemningen den samme som før,« fortæller manden bag undersøgelsen, William Felps.
Han mener, at virksomhederne skal rykke hurtigt, når problemet opstår, fordi personens negative udstråling spreder sig ufatteligt hurtigt.
Erhvervspsykolog Kitty Dencker er enig. Hun har besøgt mange arbejdspladser herhjemme, som havde brug for hjælp til at få lukket en brokkasse. For selvom det lyder enkelt, er slet ikke så ligetil.

Bør anbringes langt væk

»De fleste voksne – uanset om man er leder eller ansat – har en stor blufærdighed over for at skulle irettesætte et andet voksent menneske. Man håber på, at den pågældende vil fatte, at han eller hun skal lave sig om, når man spiser frokost uden vedkommende eller tager mindre kontakt til personen. Men allerede dér har den negative energi jo så spredt sig. Og den er utrolig smitsom,« siger Kitty Dencker.

Hun er dermed enig med amerikanerne om, at der skal handles med det samme – men ikke om, hvordan det skal ske. William Felps anbefaler, at man placerer brokkilden alene, langt fra de andre, mens vi her i Danmark hellere vil tale om tingene.

»Hvis der ikke er nogen, der tør sige tingene lige ud til personen, så kan man søge hjælp hos en coach. Og det er alle ansatte, der skal inddrages i processen, så man kan få talt ud,« siger Ketty Dencker.

 
KIlde : Urban

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: