Opnå større personlig effektivitet i udviklingszonen

En af de væsentligste årsager til at vi mennesker sjældent skaber de resultater vi ønsker,

 

er at vi bliver ramt at frygt som handlingslammer os.

Frygt for ikke at slå til, frygt for at fejle, frygt for hvad andre tænker.

Tænk på hvor mange gange du i løbet at februar måned er trådt et skridt tilbage og har ladet være med at fortage handlinger,

fordi du blev usikker, bange eller nervøs.

Prøv at forestil dig, hvordan din hverdag vil forandre sig, hvis du fremover når du oplever frygt i form af usikkerhed, nervøsitet,

handler fremadrettet på frygten, i stedet for at lade den stoppe dig.

 

Frygt – Din fjende eller ven
Du har besluttet dig for at tage konflikten med din chef. Du oplever at få for mange opgaver som skal løses på for kort tid. Gang på gang skal du overholde urealistiske deadlines. Du føler ikke du får den fornødne information, opbakning og tid til at lave opgaverne ordentligt. Du mærker det stresser dig. Hvor du plejede at være glad på jobbet, er du nu frustreret, irriteret og i dårlig humør.

Nu skal det være slut! I dag har du tænkt dig at få et møde med chefen og fortælle hvordan du har det. Fortælle, at du er nødt til at sige fra overfor nogle af de opgaver du pålægges, med mindre du får den fornødne information, opbakning og tid fremover.
Efter du har truffet beslutningen begynder du at forestille dig hvordan han vil reagere. Vil han blive sur og begynde at skælde ud? Vil han sige at det ikke kan lade sig gøre? Vil der være en fyring i luften?
 
Tankerne gør dig naturligvis usikker og nervøs for mødet. Efter et stykke tid beslutter du, at det nok er bedst at udskyde mødet. Det bliver nok bedre i næste måned, tænker du. Inderst inde ved du godt, at det bare er en dårlig undskyldning for ikke at handle på din frygt.
Derfor oplever du nu en ekstra nagende følelse i kroppen. En irritation og vrede på dig selv over ikke at få sagt, hvad du faktisk tænker og føler.

Ovenstående fiktive situation kunne ligeså godt være et møde med en kunde, en kollega, din partner, eller noget andet du godt kunne tænke dig at få gjort, men hvor du bliver usikker og bange, og derfor ikke får handlet.
Når du tænker bredt over dit liv, kan du sikkert huske adskillige situationer, hvor du lader din frygt tage magten fra dig.

Frygten vil du have med dig resten af dit liv
En ting er helt sikkert. I resten af dit liv vil du møde oplevelser, hvor du føler frygt der gør dig usikker, bange og angst. Tænk nu over følgende sammenhæng:
De resultater du skaber og den udvikling og glæde du oplever, er ofte en refleksion af det niveau af usikkerhed du er villig til at leve med.
Derfor, hvis du ikke er villig til at leve med et vis niveau af usikkerhed i dit liv, vil du tilsvarende heller ikke opleve den forandring, udvikling og de resultater du fortjener.
Da du på forhånd ved at du vil møde frygt gennem forskellige oplevelser i livet, kan du med fordel træffe et valg.

Tag valget selv
Ofte bliver valget, at møde vores frygt, truffet af omstændighederne. Hvor mange gange er du ikke blevet udfordret eller har følt dig presset til at gøre noget, hvor du følte dig usikker eller bange, for så bagefter at tænkte: ”det var fedt det her!” Men du valgte ikke selv.
Kom omstændighederne i forkøbet, og træf dine egne valg. Det vil styrke din selvtillid, dine færdigheder, og give dig glæde og tilfredshed.

Brug din frygt konstruktivt
Når jeg taler om personligt lederskab og evnen til at lede sig selv i mine foredrag, er frygt et af de vigtigste temaer at kunne håndtere konstruktivt. Det handler om at få frygten til at støtte dig, frem for at blive handlingslammet af frustration og utilfredshed.

Du må bruge frygten til at komme ud at din komfortzone og træde ind i udviklingszonen. I udviklingszonen handler du på dine intentioner, så de udmønter sig i handlinger og en adfærd som skaber de resultater som du ønsker. Den ekstra bonus er, at du vokser som menneske og føler dig i live.

Komfortzonen og udviklingszonen
Komfortzonen, er der hvor du føler dig tryg og sikker. Området jeg kalder vanens magt, og kendes ved at du let kommer til at føle dig lidt apatisk eller lullet i søvn. Det giver dig oplevelsen af at der ikke rigtig sker noget. Du er sådan lidt utilfreds, men siger alligevel til dig selv: ”jamen, det går da egentlig fint nok.” Eller hvis du møder en ven på gaden og siger, ”det går fantastisk” ved du det ikke er helt rigtigt.
Udviklingszonen, er der hvor du bliver usikker og opnår ny selvindsigt, udvikler dine færdigheder, og føler at du lever. Der, hvor du er helt dig selv og viser dine følelser.
For mange vil udviklingszonen typisk være konflikter, svære samtaler, hvor du siger fra eller er åben. Mange forsøger at undgå udviklingszoner i form af konflikter, svære samtaler m.m. Men det kan du bare ikke. De kommer igen ligesom en korkprop.

Om du lever i komfortzonen eller udviklingszonen, vil være afgørende for hvor glad og tilfreds du føler dig, og om du skaber de resultater du ønsker arbejdsmæssigt og privat.

Skab dynamik gennem balance
Jeg tror på, at du ikke skal stræbe efter et liv udelukkende i komfortzonen, eller kun i udviklingszonen. Du skal leve et liv hvor du føler dynamik. Hvor du har et fundament og en base, men samtidig også udvikling og udfordring. F.eks. vil du i en periode sige ja til udfordringer på arbejdet, og opleve det føles rart at kommer hjem i din komfortzone, hvor du føler dig sikker. Her lader du op og får energi til at møde udviklingszonen igen.

Lad Marts måned være din udviklingsmåned
Oplever du dynamik i din hverdag eller mangel på samme. Opnår du de resultater du ønsker at skabe?

Hvornår skal du være i udviklingszonen på jobbet for at opnå større personlig effektivitet og succes?
Hvornår skal du være i udviklingszonen privat for at opnå større glæde og tilfredshed?

Nedenstående opgave vil sætte øget fokus på, hvordan du bevidst kan komme mere i udviklingszonen. Det er et nyttigt redskab der styrker din effektivitet i hverdagen, samt sikrer du opnår større tilfredshed i livet.   

Besvar nedenstående spørgsmål, og brug i marts måned til at forpligte dig til handling.
Effekten af dine handlinger vil være næste skridt på vejen mod dine mål. 

I hvilket område af dit liv er vigtigst at skabe udvikling og forandring i
  marts måned?

 

  1. ·Hvor skal du være i udviklingszonen, for at skabe den udvikling og
     forandring som du ønsker. Hvilke handlinger skal du foretage? (tage
     konflikten, sige fra, være dig selv, sige op, søge nyt job, sætte tid af til
     afslapning m.m.)

 

  1. ·Hvordan kan du være i udviklingszonen på den mest intelligente og
     effektive måde?

 

  1. ·Hvilken betydning vil det få for dit arbejde og privat, at du foretager disse
     handlinger? Hvilke fordele vil det give dig fremover?

 

  1. ·Hvad skal i marts måned være din komfortzone hvor du henter energi og
     overskud?

  2. ·Hvordan vil du fejre at du er gået i udviklingszonen?

 

 


”Mennesker som skaber fremragende resultater og har succes i livet, bruger ofte deres frygt som drivkraft for næste skridt mod deres mål”

 

 

 

Kilde : Anders Søndergaard  www.resultcoaching.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: