TEST: Er du mentalt stærk?

Er du mentalt stærk?

Din tilværelse er fuld af udfordringer, der kræver en solid psyke – når du skal håndtere afslag og modgang, når du skal markere dig, og når du skal udføre ubehagelige eller stressende opgaver.

Din evne til at tackle disse situationer bestemmer, om du vinder eller taber i mange af de udfordringer, du oplever gennem livet. Se her, hvordan du er rustet.

Tilværelsen er fuld af udfordringer, der kræver en solid psyke. Din evne til at tackle disse situationer bestemmer,

om du vinder eller taber i mange af de udfordringer, du oplever gennem livet.

Se her, hvordan du er rustet

 
 
1. Få din hjerne over på din side

De fleste er ikke engang klar over det register af negative, distraherende og irrelevante tanker, der flimrer igennem deres hoved dagen lang. De tror heller ikke, de har kontrol over dem.

I virkeligheden er din tankevirksomhed en af de få ting, som du virkelig har mulighed for at kontrollere. Men gør du det ikke, vil omstændighederne styre dig, og det fører til uafladelig vaklen i dit mentale mønster.

2. Dyrk tidligere succeser

Prøv at opregne 10 succeser i dit liv? Hvis det tager dig over et minut, er det et dårligt tegn. Jo længere du er om det, jo mindre present har du dine triumfer, og det er skidt. Gamle succeser er nemlig en af de bedste mentale afstivere.

De fleste af os har let nok ved at huske fiaskoer og ulykker. Mange ynder ligefrem at fortælle om deres kvajerier. Men øget selvtillid får du bedst ved at genkalde dine succesoplevelser. Især når du står over for en stor udfordring, er det vigtigt at tænke på, hvordan du tidligere har klaret svære situationer.

3. Lær intelligent forberedelse

Mentalt svage personer forbereder sig ikke ordentligt på de krav, der bliver stillet til dem i forskellige situationer. Årsagen er, at de ikke kan forudse, hvad kravene vil være de mangler intelligent forberedelse. Evnen består især i at kunne drage paralleller til tidligere situationer, som måske har været forskellige fra den aktuelle på mange punkter, men som alligevel kan bruges til noget.

4. Øv dig i stress

Du behøver ikke at være sej fra naturens hånd. Mental styrke kan optrænes. Forestiller man sig, at du skulle spille på landsholdet i Parken foran 40.000 tilskuere, er det sandsynligt, at benene ville ekse under dig. Risikoen er mindre, hvis du mange gange har spillet klubkampe med 50, 100 eller 500 tilskuere.

5. Se på den lyse side

Hvis du altid beklager dig over, hvor uheldig du er, og hvor forfærdeligt et liv du har, er det mindre sandsynligt, at du kommer mentalt intakt igennem det. Tværtimod kan du få noget godt ud af modgang og problemer, hvis du formår at finde noget positivt i dem. Som den amerikanske guru Anthony Robbins siger: "Hvordan gør jeg dette problem mere perfekt?"

6. Lær af fiasko

En vigtig ting er ikke at opfatte en dårlig præstation som en endegyldig dom over dit ego. Hvis en jobsamtale går skidt, betyder det måske, at du skal blive bedre til at kommunikere, ikke at du er uduelig. De mentalt svage kan ikke bære at gennemgå deres fejltagelser, så de lærer aldrig af dem.

7. Betro dig

At være mentalt stærk handler ikke om at afsondre sig fra andre og klare alt på egen hånd a la den ensomme cowboy. Tværtimod er de mentalt stærkeste dem, som har modet til at åbne sig for andre, betro sig til dem og tage imod råd. Ved at få dine tanker og problemer frem, står de klarere for dig, og du bliver bedre i stand til at håndtere dem.

 

Kilde : I Form

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: