Kom godt på ferie

 
 

Undgå stress i og efter ferien

Ferien er over os. Nogle er taget på ferie, andre på vej. Det er tid til afslapning, en god tid med familie, venner, sig selv – eller?

Det er netop, dette ”eller” der er humlen. For mange er stressede op til ferien, bliver syge når ferien sætter ind, og har fokus på, hvor meget der ligger i mailboks på arbejdet, når man kommer tilbage. Ifølge analyse Danmark er der mellem 20 og 33 procent danskere, der tjekker arbejdsmails og ikke slukker arbejdsmobilen, når de har ferie. Og så kommer at tiden med familien også kan virke stressende for nogle.

Men stop op. Sådan behøver det ikke at være. Slet ikke. Det handler om at forberede sig til sin ferie – der hjemme og på arbejde, få afstemt forventningerne til hinanden, og give slip. Og netop det at give slip, kan måske være en udfordring for nogle. Men alle kan undværes i en ferie.

     

Vi bringe her nogle gode råd:

Kom godt på ferie

  1. Kom godt ud af døren. Det handler om planlægning og kommunikation. Sæt de sidste par dage før ferien af til de opgaver, du skal have færdige og til den øvrige planlægning. Sæt også tid af i kalenderen til, når du kommer tilbage fra ferie. Den skal du bruge til at sætte dig ind i opgaverne på. Når du har sat tid af i kalenderen, er der ingen der booker dig til møder o.l. før du er klar.
  2. Meld klart ud at du er på ferie, og ikke tjekker mails. Det handler om at afstemme forventningerne.
  3. Prioriter hvilke opgaver der skal være afsluttet inden ferien, og hvilke der kan vente.
  4. Lav aftaler med dine kollegaer, der vedr. de arbejdsopgaver, de skal varetage under din ferie. Sørg for at dine kollegaer ved, hvem de skal henvende sig til, hvis der sker noget uventet.
  5. Gå offline. Sluk din mobil, lad være med at gå på nettet. Du er på ferie. Du er i gang med at få energi, nye input og indtryk, du kan bruge videre i dit liv.
  6. Hvis du virkelig er i en situation, hvor du skal kunne nås, sørg da for at have en mobil til denne lejlighed (ALTSÅ ikke din normale mobil). Aftal hvordan du kan kontaktes, og vær sikker på at familien kender aftalen.

Kom godt tilbage

  1. Start ”langsomt op”. Hermed menes, kan du starte en onsdag, er det en fordel. Få struktur på dine opgaver, den første dag. Det er væsentligt, at du ikke pludselig skal til et møde, du ikke er forberedt på o.l.
  2. Få prioriteret opgaverne efter vigtighed. Få slettet alle ”cc” mails, som ikke er væsentlige for dine opgaver.

Privatlivet

Du kan også forberede dig i dit private liv. Partneren og familien har også nogle forventninger til ferien. Bliv afklaret med, hvad I ønsker at bruge tiden til, hvordan I alle kan få ladet op.

  1. Hold mindst 14 dages sammenhængende ferie. Du skal nå at få slappet af og nye indtryk.
  2. Planlæg din ferie. Hvad vil I gerne have ud af den? Hvad er realistisk at nå? Nogle gange har vi utroligt høje forventninger til ferien. Nu skal der være kvalitets tid. Vær realistisk og giv plads til at slappe af.
  3. Har du børn – tænk over deres behov, og tal med dem om ferie. Storbys ferie med småbørn er måske ikke sagen. Tænk på hvad du gerne vil huskes for, når du bliver gammel. Hvilke ferieoplevelser tænker du på fra din barndom? Gør det til en god ferie, med afslapning, aktiviteter, tid sammen og tid til sig selv.
  4. Vær 100% nærværende på ferien.

Interview med Helle Lund, CBAF i Berlingske Tidende og De Bergske Blade

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: