Livskvalitets-loven

Livskvalitets-lovenâ

på vores arbejdspladsJ

Du skaber kun en bøvlet dag for dig selv, når du ikke overholder Livskvalitets-loven.

§1 Gi’ energi

Vær herre over din egen og dine omgivelsers energi. Du hverken kan eller skal styre andres energi. Du kan give dem energi eller du kan trække energien ud af dem. Det bestemmer du selv. Du skal altid give dine omgivelser energi.

§2 Tanker

Vær herre over dine følelser, tanker og stress. Hver dags vigtigste udfordring er hele tiden, at tænke de rette tanker.

§3 Skulderklap

Giv ros og ris. Giv dine omgivelser tiltrængte skulderklap hver dag. Gå aldrig uenig fra andre uden at tale åbent om det.

§4 Positivitet

Tal og tænk aldrig negativt om nogen eller noget. Frasig dig de evigt negative personer – det er dit eget valg. Du er herre over dig selv.

§5 Løsninger

Giv kun dine omgivelser lov til at tale om løsningsmuligheder og ikke om problemer.

§6 Lyt

Vær verdens bedste lytter hver eneste dag. Styr dit temperament. Tænk dig om inden du taler og reagerer. Tal kun ud fra det den anden lige har sagt.

Lyt 90% mere end du taler.

§7 Respekt

Du skal altid have og vise respekt for andres job – uanset hvad de er ansat til.

§8 Mål

Du skal opsætte mål for dig selv, og du skal altid være med til at sætte fælles mål og tage ansvar for at de opnås.

§9 Nej

Du skal også være god til at sige NEJ. Et fravalg er også et valg. At sige JA til alt og kun nå det halve, er at gøre jer alle sammen en bjørnetjeneste. At sige JA til alt skaber aldrig livskvalitet og arbejdsglæde for nogen af jer. Tværtimod.

§10 Service

Sæt hver dag nøgleordene om service i fokus, både overfor kolleger og kunder: Opmærksomhed og Oplevelser.

§11 Humør

Vær aldrig sarkastisk – hav et højt humør hver dag – uden sarkastiske bemærkninger.

§12 Evnen

Tænk altid på forskellen mellem mennesker, når du taler med andre. Brug forskelligheden som et stærkt positivt våben. Vær altid glad når du bemærker forskellen. Hvis alle er ligesom dig, bliver I let for ensporet – det bliver kedeligt og I mister konkurrenceevnen.

§13 Virkelighed

Mennesker lever i hver sin virkelighed. To mennesker er ikke ens. Du hverken kan eller skal medvirke til at ensrette mennesker. Du skal med stor tålmodighed altid gøre alt POSITIVT for, at jeres fælles virkelighedsområde bliver støre og større. Det er din store udfordring.

§14 Påvirkning

Du kan kun påvirke andre menneskers holdninger positivt – ved selv altid at være positiv.

§15 Selvkritik

Du har ikke altid ret. Du skal også være åben overfor selv at skifte holdninger og vaner.

 

§16 Overbevisning

Det er din egen overbevisning, der både er din værste fjende og din bedste ven. Det er din egen overbevisning, der skal skabe din succes. Er du ikke selv 100% overbevist, og føler du ikke, din energi er helt oppe på 100, når du tænker på det nye, inden du går i gang, får du ikke succes. Så skal du gå i dialog igen uden at skubbe problemet foran dig uden at gøre noget som helst.

§17 Nu’et

Lev hele tiden i NU’ET. Ingen ærgelser, ingen bitterhed, ingen bekymringer. Opnå at få kræfter, energi og mere overskud ved at leve i NU’ET. Glæd dig over hvad du har i stedet for at tænke negativt, om det du ikke har – endnu. Så opnår du det for sjældent.

§18 Ingen brokkeri

Du må aldrig brokke dig eller medvirke til negativ korridorsnak. Du skal altid sige alt, hvad du mener på møderne. Din mening og dine ideer er lige så gode som andres. Der er brug for dine meninger og ideer. På vores arbejdsplads må ingen føle sig "dum", fyrings- eller cikanetruet ved at sige sin mening positivt og konstruktivt og hvis denne følelse alligevel dukker op, skal du altid åbne en dialog om det, med den eller dem du føler dig "truet" af, der altid skal tage denne dialog seriøs.

§19 Forandringsvillig

Her på vores arbejdsplads siger vi aldrig: "Det plejer vi ikke" til kolleger, nye som gamle, der foreslår andre måder at gøre ting på. Her på vores arbejdsplads skaber vi altid en positiv dialog om forandringer. Verden forandrer sig hele tiden, vi forandrer os. Forandringer er vores udfordring, som vi altid tager imod med et smil.

 

 Sig din mening – gør hvad du siger – gør det for andre!

Livskvalitets-lovenâ er også de menneskelige værdinormer på vores arbejdsplads.

Kilde : www.jobpower.dk

  

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: