Sådan undgår du at blive arbejdsnarkoman

 

Arbejdsklima. Kilde : Erhvervsbladet

Man kan godt være engageret og brænde for dit arbejde uden at blive arbejdsnarkoman, mener specialist i stress og arbejdsnarkomani. Personer med et udpræget talent, stærkt drive og en høj selvdisciplin – folk som kan skabe synlige resultater og tilsyneladende har store personlige ressourcer – er oftest dem, der rammes af arbejdsnarkomani. Især topledere, ledere og selvstændige er udsatte, mener specialist i stress og arbejdsnarkomani Jytte Koed.

Hun siger:
– At drive dig selv ind i arbejdsnarkomani kan ske næsten ubemærket, og hvis du ikke får kvalificeret hjælpe og støtte til at være bevidst, får arbejdet lov til at tage over mere og mere både tidsmæssigt og bevidsthedsmæssigt. Dit arbejde bliver det eneste, der betyder noget – det eneste du virkelig interesserer dig for. Og familie, venner og fritidsinteresser kommer i anden række.

Jytte Koed er stress-manager og indehaver af konsulentvirksomheden Koedcon, og har som én af de få herhjemme har forsket i emnet.

Hun mener, at det er muligt at arbejdet meget uden at blive afhængig af jobbet:
– Du kan sagtens være engageret og brænde for dit arbejde uden at blive arbejdsnarkoman, når bare du er bevidst om at opretholde balancen mellem dit arbejde og dit privatliv. Ellers går det ud over livskvaliteten, og i værste fald kan det ende med sygdom, depression og langvarigt arbejdsfravær..

Herunder ti gode råd fra Jytte Koed, der kan forebygge arbejdsnarkomani:


1. Drag omsorg for dig selv! Få den rigtige kost, motion og socialt samvær. Hvis du ikke drager ordentlig omsorg for dig selv, kan du ikke være noget for andre
2. Skab ro! Meditér 2 gange dagligt 15-30 min. Du bliver bedre til at forstå, hvad du virkelig ønsker, får større overblik og bliver mere rolig og afbalanceret
3. Få din søvn! Krop og psyke har brug for hvile
4. Lav dig en plan for hver dag – en lille ting du skal gøre for at udvikle din familie, dit forhold, et venskab eller en anden aktivitet uden for arbejdet
5. Vær motiveret – ikke drevet!
6. Vær ikke bekymret! Du kan tænke dig til en depression. Vær realistisk, men ikke bekymret. Hvis du er bekymret, ser du ikke mulighederne men kun de forfærdelige ting, der kan ske. Dyrk ikke melankolien. Men hvis du er trist en dag, så vær trist.
7. Vær nærværende! Vær i nuet, ikke i fortiden. Fortiden er allerede forbi, og du kan ikke ændre den. Og med fokus på fremtiden er du hele tiden på vej. Træn dig selv i at oplevet livet og det, der sker omkring dig lige nu. Det er hér, de oplevelser du husker, findes.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: