Du kan faktisk få mere ud af døgnets 24 timer

 

Om dit fokus og dit liv

 
  • Gør dig klart, hvilke værdier der er vigtige for dig i dit liv. På den måde får du lettere ved at træffe dine valg.
  • Mærk, at livet er det bedste, der kunne overgå dig – og værdsæt de gode ting i din tilværelse.
  • Livet består af øjeblikke – kunsten er at gå langsomt igennem dem.
  • Tag kontrol over dit liv. Lav om på det, der kan ændres og accepter det, der ikke kan.
  • Øv dig i at sige ”pyt med det”.
  • Husk en gang i mellem bare ”at være” og dagdrømme, uden mentalt at være på vej til det næste.
  • Tag imod omsorg. Det er godt at kunne læsse af.
  • Ingen lægger en dag til sit liv ved at bekymre sig – så øv dig i ikke at tage sorgerne på forskud, de bliver måske ikke til noget.
  • Tiden er ikke noget, der løber fra dig, men noget der kommer til dig.
  • Vær nærværende i alt, hvad du laver: fra gulvvask til godnathistorie.
  • At leve er som et åndedrag: at ånde ind og ånde ud – så husk at standse op og træk vejret.
  • Vi kan ofte føle vores liv som en centrifuge – så husk at mærke efter, hvor dit centrum er.

Skaf dig tid

Skab spildtid.
En øvelse i aktivt at skaffe sig mere tid, der er ens egen:
Sluk mobilen en søndag og tag uret af. Det er jo ligegyldigt, om man spiser kl. 12. Eller kl. 13 optag evt. TV-programmer.

Morgenræs:

Det ville fungere rigtig godt i mange familier, at stå tidligere op. Gå eventuelt til bageren og hent morgenbrød, tag børnene med.

Fjernsyn:

Se TV aktivt sammen eller sluk. Gå en tur, spil ludo eller gør noget andet gammeldags.

Gæster:

Sænk ambitionerne. Det behøver ikke nødvendigvis at være en tre retters menu og et nypudset hus, mår man inviterer vennerne på middag. Hvis man er to børnefamilier, så tag en tur i skoven søndag eftermiddag i stedet for og slut af med en frokost et-eller –andet-sted eller tag en madkurv med.

Rengøring

Efter en travl arbejdsuge, bruger mange mennesker tiden på at gøre rent hele lørdagen. Med mindre man kan gøre det til en sport for hele familien at pudse vinduer og vaske gulv, skal man betale sig fra det. De fleste har råd til det. Rengøringen skaber bare irritation, fordi man godt ved, at man burde nyde vejret og være sammen med børnene i stedet for.

Transport

Der kan være lange transporttider til og fra arbejde. Brug tiden til et eller andet fornuftigt, så det ikke bare er et irritationsmoment. Læs, mediter eller nyd blot tiden.

 

Her har du en række konkrete råd til, hvordan du når mere – og samtidig får mindre tidspres i hverdagen

 
Om morgenen:
  • Smør madpakken, og læg tøj frem om aftenen.
  • Stå op en halv time før du plejer.
  • Drop snooze – funktionen på vækkeuret, så du står op som du oprindeligt havde planlagt.
  • Hvis du pendler på en strækning med tætpakket morgen- og eftermiddagstrafik, så prøv at lave en aftale. med din chef om at rykke din arbejdstid en times tid, så du undgår at bruge morgenen i en bilkø.
På jobbet:

Arbejd hjemme en dag om ugen, hvis det er muligt. Du undgår transporttid og kan vaske tøj, mens du arbejder

  • Brug lidt tid hver morgen på at skrive en seddel med dagens opgaver.
  • Tjek kun e-mail på bestemte tidspunkter. F.eks. når du møder og efter frokost.
  • Indstil pc’en, så du ikke får en pop-up, hver gang der er post.
  • Meld ud til folk, at der godt kan gå flere timer, før du svarer på e-mails og sms-beskeder.
  • Tving dig selv til at færdiggøre en opgave, inden du går i gang med den næste eller tjekker en ny mail. Det tager tid at sætte sig ind i noget, du har haft hovedet væk fra.
  • Stil din telefon videre til omstillingen, så du selv kan ringe tilbage til folk, når det passer i din dag.
  • Organiser dit arbejdssted, så du ikke skal spilde tid med at lede efter dine papirer
    I fritiden:
    • Lær at sige nej. Der kommer ikke noget godt ud at sige ja til mere, end du kan gabe over. Det gælder både middagsinvitationer og opgaver på jobbet. På den måde frigiver du tid til aktiviteter der betyder noget for dig.
    • Motionér hjemme i stuen, eller løb en tur ud fra privaten. Det sparer transporttid til og fra idrætsklubben eller til fitnesscentret.
    • Lav en langsigtet plan for hvem der gør hvad i hjemmet på hvilke dage. For eksempel kan du og din partner skiftes til at hente børn og have ansvaret for middagen. De dage, du ikke har ansvaret, har du tid til at dyrke motion eller mødes med venner.
    • Køb dig til hjælp – prioriter at betale for rengøring og børnepasning i ny og næ.
    • Giv dine børn pligter og ansvar. Det, de gør, skal du ikke bruge tid op. Det gælder både støvsugning og opvask.
    Om aftenen
    • Lav mad til flere dage, hver gang du laver en ny ret, så frys ned i portioner. Så er middagsmaden nemt klaret på travle hverdage.
    • Planlæg, hvad familien skal have til middag en hel uge frem, og køb stort ind til alle ugens måltider én gang om ugen.
    • Køb ind over nettet. Alt fra købmandsvarer til tøj og bøger kan handles hjemme fra pc’en.
    • Tænd kun for fjernsynet, når du i tv-programmet har fundet en udsendelse, du vil se. Sluk når den er forbi.
  •  
     

    Skriv et svar

    Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

    Google photo

    Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

    Twitter picture

    Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

    Facebook photo

    Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: