7 (u)vaner – for ineffektive mennesker

Opmærksomhed på uvaner, der hindrer dig i at komme i mål, er ikke mindre nyttigt end fokus på gode vaner. Her får du syv særdeles effektive uvaner til at blive på stedet.

For du gjort de ting, du gerne vil. Eller udsætter du gang på gang?

 

Enhver med interesse i personlig udvikling kender den verdensomspændende bestseller "7 gode vaner " af Stephen R. Covey. Bogen – og de syv vaner – handler om at hvæsse sig selv til at blive en at de mere skarpe knive i skuffen. Vender du bøtten på hovedet, får du de vaner, der kan gøre dig gør særdeles ineffektiv.

Og skulle du være en af dem, der ikke engang motiveres tilstrækkeligt af at fokusere på de positive fordele ved gode vaner, får du måske et mentalt kick ved at hive dine uvaner frem i lyset. Her er derfor en liste over syv vaner, der kan gøre dig til et højst ineffektivt menneske. Hvor mange af dem bremser dig?

Visse (u)vaner er så almindelige, at mange knap nok opdager dem – eller hvordan de påvirker. Der er helt sikkert flere end de følgende syv. Men kan du navigere uden om dem, er du allerede nået langt.

1. Vær det forkerte sted

Måske kender du det berømte Woody Allen citat: "80 pct. af succes er at være til stede"

En af de mest afgørende og alligevel enkle ting du kan gøre for at få succes i dit liv – uanset det handler om dit privatliv eller arbejdsliv – er med andre ord at være der, hvor det er nyttigt at være. Vil du eksempelvis forbedre dit helbred, skal du være på sportspladsen eller i gymnastiksalen. Det kan godt være, at vejret er elendigt, men du er stadig nødt til at lette bagdelen fra sofaen, hvis du vil forbedre konditionen.

Og det gælder alle livets områder. Er der noget, du vil være bedre til, må du være engageret i det.

2. Lad dig overvælde

Hvis du allerede fra dagens start får klaret dagens mest vigtige og hårde opgave, løfter det din mentale tilstand og skaber en mentalt positiv atmosfære, der vil påvirke dig resten af dagen. En god start på dagen øger din effektivitet.

Skal du spise en elefant, skal du ikke forsøge at sluge den i én stor bid. Det bliver nemt overvældende og fører til forstoppelse. Del den op i mindre og overkommelige bidder. Sig det til dig selv, hver gang du står overfor en stor opgave – at den skal klares, som man spiser en elefant. Bid for bid. Og begynd med at fokusere på det første skridt. Og tag så det ene skridt fuldt ud, før du går videre til det næste.

3. Gør det mindst vigtige først

At holde sig beskæftiget med mindre vigtige sysler er en meget udbredt vane. Overspringshandling kalder mange det, når de kommer i konflikt med, hvad de "har lyst til" og hvad de mener ville være "mest hensigtsmæssigt" at gøre. Når man altså gør noget uvigtigt frem for noget mere vigtigt og dermed udsætter det, man synes, man egentlig burde.

Vil du for alvor være effektiv, har du sandsynligvis brug for et eller andet system. Og det kan sagtens være ganske simpelt. Du kan eksempelvis beslutte dig til at bruge en 80/20-regel hver dag.

80/20 reglen er en udvikling af Pareto Principles tese om, 80 pct. af resultaterne kommer fra 20 pct. af din indsats og aktiviteter. Du kan altså med fordel fokusere på at bruge din energi på de få og udvalgte opgaver, der giver dig størst udbytte.

Prøv eksempelvis at begynde hver dag med at finde de tre mest vigtige opgaver den dag. Begynd så med den vigtigste. For selv om du så kun når én af dem i dagens løb, får du i det mindste klaret den vigtige – frem for at udsætte endnu en dag.

Der er mange andre systemer. Coweys 7 gode vaner er blot en af mange. Og uanset hvordan du vælger at prioritere din dag, er det nyttigt at prioritere dine opgaver og din tid – at finde dagens mest vigtige opgaver. På den måde undgår du nemlig bedst at spilde dage, uger eller måneder på at springe over det, du selv finder væsentligt at få gjort.

4. Tænk meget og længe over tingene

Mange er tilbøjelige til at udsætte handling med overvejelser.

At paralysere sig selv med evindelige analyser og spekulationer kan ende med, at du spilder en god del af dit liv. Der er intet galt i at tænke sig om først. Men frem for blot at sidde og tænke, kan du måske med fordel samle informationer, der sætter dig i stand til nemmere og hurtigere at tage en beslutning. Og lav så en plan, sæt en deadline og find frem til, hvad der gør det vigtigt for dig at gennemføre din plan.

Blot at tænke og gruble, uden at handle aktivt, er nemlig blot en af mange måder af spilde tiden på. Man kan ikke altid vente på, at det helt perfekte tidspunkt kommer.

Spørg dig selv, om du nøjes med at drømme om, hvordan det kunne blive – eller, om du er i gang med at udføre en plan,

5. Fokuser på det negative først

Jo mere du fokuserer på faldgrupper og ulemper, desto mere demotiverer du sandsynligvis dig selv. kan du eksempelvis få øje på alverdens problemer før de opstår? Klamrer du dig til detaljer. Er du primært opmærksom på grunde til ikke at handler? I givet fald er du godt i gang med at demotivere dig selv og ødelægge dit projekt. At finde mindst 10 ting, der taler imod en hvilken som helst plan, er ikke svært. Dit valg af fokus – ser du primært på ulemper frem for fordele – har afgørende betydning for, hvor langt du kommer med dine drømme og planer.

Er du også tilbøjelig til at fokusere på ulemper og se det negative i verden omkring dig – uden at gøre noget for at forandre tingene? Beklager du dig dig ofte over dit elendige job, din umulige kæreste, dine økonomiske problemer; så kig engang nærmere på, om du lader stå til eller rent faktisk gør noget, for at gøre tingene bedre, Gør du eksempelvis dig selv til et passivt offer ved at vente på, at andre griber ind og gør noget for at forbedere situationen.

Din opfattelse af verden har det med at blive en selvopfyldende profeti, Ser du problemer overalt, har de det med at komme væltende konstant,

En mulig løsning er at vende dit perspektiv. Der findes næppe kun én rigtig måde at opleve verden på. Så prøv at se den fra en helt anden vinkel. Fokuser på fordele, hvis du plejer at være mest opmærksom på ulemper.

Sæt eventuelt dig selv på en prøve, hvor du beslutter dig for, at du de kommende syv dage vil fokusere på det positive ved alt. Om ikke andet, vil det give dig et indblik i, hvor meget du motiverer dig selv til at handle. Eller demotiverer dig selv til at tro, at det alligevel ikke nytter noget.

6. Hold fast i dine overbevisninger

Lad dig ikke påvirke af andre og andres måder at se tingene på. Afvis, at der kan være alternative muligheder. Endog muligheder, der kan være bedre end dem, du lige her og nu kan spotte. Jo mere du lukker af for at høre om andre muligheder, desto større er sandsynligheden for, at du bliver mere ineffektiv.

Prøv at fokuser på dine grænser og måderne du tackler tingene på. Og vov så at prøve at gøre tingene anderledes.

7. Hæld mest mulig information på

Læser du for meget? Samler du for megen information, før du beslutter dig? Hvis du lader for megen information løbe ind i din hjerne, begrænser du din evne til at tænke klart.

Vær især opmærksom på negativ og begrænsende information.

Vær bevidst om, at der altid er mindst ti informationer ekstra, du kan læsse på. Jo mere du hælder på, desto mere stresset bliver du. Desto sværere bliver det at tage fat på at handle. Desto større er sandsynligheden for, at du hænger fast i uvane tre og konstant er optaget af mindre væsentlige aktiviteter.

Prøv – bare en gang imellem – at slukke telefonen, lukke for nettet, lukke din dør. Det er ikke så lidt, man kan få fra hånden, hvis man ikke bliver afbrudt hvert femte minut.

Meningen er selvfølgelig ikke, at du permanent skal slukke for informationsstrømmen. Men vær opmærksom på, at du ikke lader dig forstyrre af den. At det ikke bliver en såkaldt overspringshandling som beskrevet i uvane nummer tre.

Vær i det hele taget opmærksom på, hvor mange negative følelser, du lukker ind fra dine omgivelser. Er kollegaen ved siden af dig en evindelig brokker, så luk for ham også. Bare en gang imellem.

Inspiration: positivityblog.com

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: