Dårlig mad, ingen motion, vrede og negative tanker gør dig til en umulig kollega og stjæler dine bedste år på jobbet.

 

 

Den amerikanske karrierecoach Deborah Brown-Volkman oplever en klar sammenhæng mellem kost, motion og trivsel på jobbet, og hun møder mange mennesker, som er utilfredse og ligefrem ulykkelige i deres job.

Når hun spørger dem, hvordan de spiser, og om de dyrker motion, er svarene ofte de samme: De spiser forkert og dyrker sjældent eller aldrig motion, skriver careermag.com.

"Jeg taler hvert år med hundredvis af mennesker, som er utilfredse med deres karriere. Når jeg spørger dem, hvad de spiser, hvor fysisk aktive de er, og hvordan de tackler stress, bliver jeg ikke overrasket over svarene. Den ene efter den anden fortæller, at de ikke passer godt nok på sig selv. Men hvordan skal man kunne holde af det, man laver, hvis man ikke føler sig på toppen? Hvordan kan man styrke og opbygge sin karriere, hvis man er træt? Hvordan kan man opfylde sine drømme, når man ikke har energien til at få tingene til at ske," spørger Deborah Brown-Volkman.

Og så giver hun selv følgende råd til, hvordan man kan arbejde med sin krop og sit sind, blive gladere for sit job og få tingene til at ske:

1. Slip din vrede:

Vrede er en normal følelse, men når du holder fast i en negativ følelse som vrede, føler du ingen energi. Når du derimod befrier dig selv for vrede tanker ved at tilgive dig selv og andre, frigiver du mental energi, som kan udnyttes mere hensigtsmæssigt. At surmule i dagevis over chefen eller kollegaen uden at gøre noget ved tingenes tilstand, fører altså intet positivt med sig.

Løsning: Beslut dig for at slippe din vrede, så du får det bedre og bliver mere produktiv.

2. Drop bebrejdelserne

Vi gør det alle sammen: Bebrejder hinanden det ene og det andet – kritiserer andre for ikke at tage nok ansvar, og når det er vores tur til at tage ansvar, kigger vi os allerede omkring for at finde ud af, hvor vi kan placere ansvaret, hvis noget går galt. At bebrejde andre er umiddelbart fristende, for vi bryder os ikke om at indrømme, at vi selv tager fejl. Bagsiden af alle disse bebrejdelser er, at man ofte hænger fast i dem i stedet for selv at tage initiativet til at løse problemerne.

Løsning: Hold op med at bebrejde andre og dig selv. Bebrejdelser vil trække dit energiniveau ned. Hvis noget på jobbet ikke går godt, så accepter, hvad der er sket, og prøv at lære af det. På den måde kan du både gøre fremskridt og samtidig få den negative oplevelse på afstand.

3. Drop de negative tanker

Dine tanker er magtfulde og bestemmer retningen for dit jobliv. Tro er nødvendig for at vinde. Hvis du ikke tror på, at du kan have et højt energiniveau i din dagligdag, så er det også usandsynligt, at du får det.

Løsning: Beslut dig for at droppe de negative tanker, som ikke tjener dig og din arbejdsglæde. Fokuser i stedet på, at du kan forvandle dig til en sund, livlig og glad medarbejder.

4. Arbejd med din attitude

Din karriere kan sammenlignes med en rejse, og der vil altid være op- og nedture. Når der sker positive ting på jobbet, er det nemmere at føle sig energisk – men jo flere udfordringer og problemer, du møder, jo sværere bliver det – naturligt nok – at bruge energien rigtigt.

Løsning: Beslut dig for, at din holdning og attitude ikke skal afholde dig fra at være i den bedst mulige mentale og fysiske form.

5. Træf bedre valg

Din hverdag er fyldt med valg. Nogle af dem giver dig mere energi, andre dræner dig for energi.

Der er naturligvis ingen, som bevidst træffer de forkerte valg. Da du igen i går valgte at droppe træningen, eller da du igen spiste for meget chokolade, har du formentlig på daværende tidspunkt ment, at det var det rigtige valg. Når du lærer at sætte spørgsmålstegn ved de valg, som ikke er gode for dig, øver du dig samtidig i at træffe bedre beslutninger i fremtiden.

Løsning: Beslut dig for at træffe bedre valg for dig selv. Det er absolut vigtigt, hvis du vil skabe en sundere og mere energisk udgave af dig selv.

6. Skift job

Bliver dit job ved at dræne dig for energi? Mange bliver i deres job meget længere, end de ønsker, fordi de er usikre på, hvad de ellers skal og vil. De fortæller sig selv, at svaret kommer en dag, og når den dag kommer, vil de træffe beslutningen og skifte til et andet job. Men i mellemtiden – og det kan være i årevis – er de ulykkelige og går i stå.

Løsning: Beslut dig for at skifte job, hvis du er ulykkelig i dit nuværende job og har gjort alt, du kan, for selv at forbedre din situation

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: