Grib forsamlingen -brug dig selv

 
Evnen til at stå frem for en forsamling – performance – bliver stadig vigtigere for ledere og fagfolk. Den personlige præsentationsteknik skal løbende opdateres, og der findes værktøjer til at kommunikere.

Evnen til at kunne holde en forsamling i sin hule hånd er desværre kun få forundt. Alligevel er det en af de kompetencer, som næsten alle ledere og specialister forventes at kunne besidde, oftest uden at være blevet klædt på til opgaven.

Jeg tror, at rigtig mange af os har oplevet knalddygtige erhvervsledere eller fagfolk, som kan og ved en masse, men som mildt sagt ikke formår at formidle deres budskab. Evnen til at kommunikere med og engagere tilhørerne med øjenkontakt, gestikulering, kropssprog, historiefortælling og information er altafgørende for en god præsentation.

For nylig var jeg på efteruddannelse i USA og blev endnu engang fascineret af amerikanernes fantastiske evne til at performe. De formår på elegant vis at styre deres optræden så tilhørerne – uanset budskabets indhold – er med hele vejen. I øvrigt oftest med tilhørerne som aktive deltagere, uanset om der er 100 eller 10.000 mennesker i salen. Det kunne vi godt lære noget af i Danmark.

Redskaberne

Værktøjet til at kunne præsentere sit budskab, herhjemme ofte kaldet for præsentationsteknik, skal løbende opdateres og forbedres.

Selv erfarne undervisere og indlægsholdere har brug for løbende kompetenceudvikling. Inspireret af en af de mest efterspurgte talere og forfattere inden for emnet, amerikaneren Jim Smith Jr., er her et udpluk af de gode råd, man skal huske, når man står over for en forsamling:

Øjenkontakt: Brug øjenkontakt til at engagere tilhørerne. Få om muligt hver person i lokalet til at føle, at han eller hun har en personlig kontakt til dig.

Bevægelse: Bevæg dig rundt i lokalet på nøje udvalgte steder (besøg lokalet før præsentationen). Bliv stående samme sted i mindst et minut. Gem dig aldrig bag et podium. Dette skal kun bruges til f.eks. at tjekke dine medbragte noter.

Stemmen: »Slug« ikke endelserne på sætningen. Tal højt og tydeligt. Træk vejret når du taler; det får din stemme til at slappe af.

Vær åben og ydmyg: Smil meget. Brug om muligt navne på tilhørerne. Tal med deltagerne inden du starter, samt i pausen. Prøv ikke at imponere med svære fremmedord eller fantastiske oplevelser. Vær direkte og fortæl hellere om oplevelser, hvor du selv har taget fejl af situationen. Brug ofte formen »vi« og »os« i stedet for »jeg«.

Eksempler og sprog: Hvis du bruger eksempler fra hverdagen i din fremlæggelse, så tænk kreativt. Vær bevidst om, at der findes andre eksempler end dem fra sportsverdenen! Brug gerne egne gode og dårlige erfaringer, som deltagerne kan lære af. Skab billeder med ord. Giv med andre ord »øjne til deltagernes ører«, så de kan »se«, hvad du siger!

Afslutningen: Opbyg din præsentation og forbered din afslutning. Afslut aldrig med spørgsmål/svar som det sidste. Hvis du åbner for spørgsmål, skal det være indbygget tidligere i præsentationen. Du risikerer, at et ubesvaret spørgsmål hænger i luften som det sidste. Din afslutning skal være dynamisk, engageret og handlingsorienteret. Det er den, tilhørerne husker!

Virkemidler

I Danmark har vi desværre en tilbøjelighed til altid at bruge tekniske virkemidler – typisk Power Point – i vores oplæg til forsamlinger. Indrømmet, at det er en god støtte for oplægsholderen, men til gengæld dræbende for tilhørerne.

Hvem har ikke deltaget i en konference eller workshop, hvor den ene slide efter den anden er tonet frem på skærmen? Efter min mening skal vi som oplægsholdere i stedet blive bedre til at turde bruge os selv som virkemiddel. Vi skal fortælle historier, vi skal optræde, vi skal inddrage deltagerne aktivt, vi skal bruge vores eget liv som inspiration. Det vil med garanti få deltagerne (medarbejderne?) til at huske budskabet i længere tid.

Men på den anden side – Rom blev jo ikke bygget på en dag!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: