Otte lette kneb til kontor-motion

 

 

Ifølge sundheds- og motionscoach Chris MacDonald man sagtens få bevægelse ind på selv et stillesiddende job. Se her, hvad du selv kan gøre – i dag.

Stadig flere danskere rører sig alt for lidt på jobbet. Udbredelsen af arbejdsmetoder som lean, der overfløddiggør arbejdsgange med bevægelse, er med til at sætte danskernes fysik i stå på jobbet. Og det rammer ikke kun fysikken og helbredet, men også den enkeltes hjerne bliver påvirket af inaktivitet, fortæller sundhedscoach og foredragsholder Chris MacDonald.

– Vi ved, at den menneskelige hjerne er dybt afhængig af bevægelse, for at kunne fungere korrekt. Når man tænker på, hvilke mennesker, der går ned med stress og depression hører man heller ikke så tit om håndværkere, som jo har et job med masser af bevægelse. Det er de mange, som sidder bundet til en kontorstol og en computerskærm, og som ikke får nok bevægelse, siger han.

Skal man have bevægelse integreret i sin arbejdsdag, er det helt afgørende, at den fysiske aktivitet bliver indarbejdet i ens daglige rutine, og at folk ved præcis hvorfor, det er vigtigt at komme i sving.

På de næste sider kan du læse Chris MacDonalds råd til at sætte dig selv i bevægelse.

Evnen til at tænke klart

– De skal vide, at det ikke kun påvirker deres helbred, men også deres emotionelle tilstand, deres intellektuelle verden og deres evne til at være kreative og produktive. Ellers får man det aldrig gjort. Så føles det bare som en sur pligt, siger Chris MacDonald, der mener, at ledere bør kunne stille krav om, at medarbejderne er fysisk aktive på jobbet.

Vil du allerede i dag selv i gang med at snige bevægelse ind i dagligedagen, kan du følge Chris MacDonalds råd, på de næste sider.

Gå væk fra skrivebordet

Den menneskelige hjerne har det bedst, når den får en pause hvert 25. minut. Indarbejd en rutine, hvor du arbejder i 25 minutter, og så holder 5 minutters pause.

Tag en blok og en kuglepen med, så du kan notere de gode idéer, du måtte få undervejs. Blokken giver dig også et »alibi«, så der ikke er andre, der tænker over, hvad man mon går og laver

Drop interne mails

Let dig fra stolen og overlevér en besked personligt, når du har en besked til en kollega, i stedet for blot at sende mails og andre interne kommunikationssystemer på nettet. Det har også den sociale gevinst, at man rent faktisk får hilst på hinanden.

Tæl skridt

Sæt en skridttæller på dig selv og tæl, hvor mange skridt, du tager på jobbet. Man anbefaler, at et voksent menneske går mindst 10.000 skridt i løbet af en dag. Holder man pauser i løbet af dagen, hvor man samler 400 skridt hver gang, kan man komme op på 8.000 i løbet af en arbejdsdag.

Drop elevatoren

Brug altid trapperne. Aldrig hverken elevator eller rulletrapper. De to ting, burde forbydes, undtagen for handicappede. Sæt et skilt på elevatoren, hvor der står »Brug trappen« for at få folk omkring dig til at gøre det samme.

Hold walk-and-talk-møder

Tag traveskoene på og gør mødet til en gå-tur, hvis du skal holde møde med en enkelt person eller to. Det giver også en helt anden stemning og energi, end hvis man planter sig i et mødelokale med kaffe og wienerbrød.

Gå med mobilen

Hver gang mobiltelefonen ringer, kan du tage mobilen med dig og gå rundt, mens du snakker.

Brug frokostpausen

Kan man selv bestemme sin arbejdstid, kan man tage en frokostpause, der er så lang, at man kan nå en god gang motion i pausen. Hvis ikke kan man stadig gå ud og powerwalke i frokostpausen, og så spise sin frokost ved sit skrivebord

Drop bilen

Transporten til og fra arbejde er et helt naturlig sted at sætte ind og blive mere aktiv. Drop bilen, også selv om det ikke er praktisk, men langt de fleste vil sagtens kunne tage offentlige transportmidler og så stå af et stop eller to tidligere, og så gå eller cykle det sidste stykke af vejen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: