Sådan undgår du for mange bekymringer – 4 gode råd

 

Bekymringer har vi alle. Er de konkrete, er der ingen grund til bekymring, for så kan vi gøre noget ved det.

Slip bekymringerne

  • Forfatter: Irene Henreiette Oestrich:
  • "Slip bekymringerne – gør op med lykkens værste fjende"
  • Politikens Forlag, 227 sider, 249 kr

Bekymringer er lykkens værste fjende, siger forfatter til ny bog. Hun viser vej gennem værdige og uværdige bekymringer.

Der er himmelvid forskel på at være bekymret over, at datteren kommer hjem fra fest med hvidt pulver under næsen og for, at en meteor vil ramme Jorden og udslette os allesammen.

Det første kan du gøre noget ved. Det andet kan du ikke.

Eller sagt med psykolog og adjungeret professor Irene Henriette Oestrichs ord: Den første bekymring er reel. Den anden uværdig.

I sin nyeste bog "Slip bekymringerne – gør op med lykkens værste fjende" tager hun fat om den udbredte "disciplin" i det moderne samfund: Bekymring.
 
Mental dårlig form

"Vi bekymrer os mere og mere. Det er et tegn på, at vi er ude af mental form," siger Irene Henriette Oestrich.

"I dag er vi gode til at passe på vores krop ved at få motion og spise færre giftstoffer, men vi har glemt, at det meste af truslen mod os selv findes i vores tanker og følelser. Vi kommer i dårlig mental form, når vi tager sorgerne på forskud."

Træn sindet

Vi kan ændre vores uværdige og meningsløse bekymringer ved at lave mental træning, mener Irene Henriette Oestrich. Vi kan tvinge os selv til at gøre op med de mønstre, følelser og adfærd, der hindrer os i at få det bedste ud af livet.

"Hvis der er noget, der er nødvendigt at bekymre sig om, så behøver vi ikke at bekymre os om det. Så skal vi lære at gøre noget ved det," som hun siger.

Ifølge Irene Henriette Oestrich er konkrete bekymringer i forbindelse med for eksempel fyringer eller skilsmisser et naturligt værn mod ulykker og katastrofer.

"Men hvis bekymringerne er ukonkrete, så dræner de dig for energi, og du mister evnen til at få ting til at ske, og få livet som du gerne vil have det."

1. Sådan lærer du dig selv nogle bedre tankebaner

  • Stop op og tænk: Gavner denne tanke mig?
  • Hvis svaret er nej, så spørg dig selv: Hvilken tanke ville være mere nyttig lige nu?
  • Øv dig på at flytte dit fokus fra skadelige tanker til nyttige tanker.

2. Sådan undgår du bekymringer

Her er Irene Henriette Oestrichs forslag til at udfordre den kendte bekymring "Jeg bliver altid afvist og latterliggjort":

  • Hvilke beviser er der for, at du bliver afvist og latterliggjort?
  • Hvordan ved du på forhånd, hvad folk vil gøre?
  • Hvor har du den information fra, hvem er kilden?

Hvis du har tendens til at undvige og holde dig væk fra situationer, der vækker den slags bekymriner, dæmper du godt nok angsten, men problemet forsvinder ikke. Derfor skal adfærden udfordres:

  • Hvilken virkning har det, at du undgår at gå ud, gå til fester, være sammen med andre?
  • Hvilken betydning har det for dit humør og din selvtillid?
  • For din evne til at hamle op med sociale situationer?
  • For din tilbøjelighed til at bekymre dig?
  • Hvad hvis du i stedet for at forestille dig det værste forestillede dig det bedste?
  • Hvad hvis du holdt op med at undgå alt i form af din sikkerhedssøgende adfærd?

Når du begynder at tænke kritisk og mere resultatorienteret og koncentrere dig om at få et godt resultatet, ændrer du dine egne tanker om sandsynligheden for, at det værste vil ske. Ifølge Irene Henriette Oestrich begynder du at forestille dig det gode resultat og koncenterere dig om det.

3. Otte helt unødvendige bekymringer

Følgende bekymringer er med Irene Henriette Oesterichs ord "uværdige". De vækker vrede, angst og usikkerhed. De bunder i lavt selvværd:

  • Jeg har ikke noget at tage på. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige.
  • Jeg er ikke så sexet som de andre.
  • Jeg er ikke lige så klog som de andre.
  • Jeg tjener ikke lige så meget som de andre. Jeg ser ikke så godt ud som de andre.
  • Jeg har ikke en bil, der er lige så smart som de andres.
  • Jeg bor ikke det "rigtige" sted.
  • Jeg skal have gjort rent hele tiden, ellers holder jeg det ikke ud.
  • Jeg skal have min vilje, ellers holder jeg det ikke ud.
4. Bliv glad – gør noget godt for nogen

Konkrete forslag til, hvordan du kan øge dit humør. Den simple kunst at glæde andre.

  • Hvis en ventende kunde i banken har mere travlt end dig, så giv ham dit nummer.
  • Hvis du ser nogen gå forvirret rundt på gaden, så hjælp dem med at finde vej.
  • Ros tre mennesker hver dag. Komplimenter kmennesker omkring dig slev folk du ikke kender. Det behøver ikke være store ting som "du er smuk". Mindre kan gøre det: "Hvor er det rart at se nogen så hensynsfuld, klæder sig så elegant." Eneste krav: Komplimenten skal komme af et ærligt hjerte.
  • Sig tak, smil og ros folk, der gør dig glad.
  • Gin en ven den bedste plads, når I rejser sammen.
  • Giv din kæreste det stykke mad, du bedst kan lide, fordi du ved, han foretrækker det.
  • Tilbyd din kollega at hente frokost, så hun kan blive færdig med sig arbejde og spise det i fred.
  • Betal for nogen, du slet ikke kender, men som står og fedter med småpenge og ikke kan få dem til at slå til

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: