Bliv en mester til at holde taler

 
 

For nogle falder det helt naturligt at tage ordet og holde tale. Andre får koldsved alene ved tanken. Få de gode råd til, hvordan du får styr på talegaverne

Hænderne bliver klamme, tungen slår knuder og talen bliver rodet og uden klare pointer.

Sådan frygter mange, at det vil gå dem, når de bliver bedt om at fremføre en præsentation eller holde en tale for kollegerne på jobbet.

Men det er muligt at få hold på situationen og bugt med nervøsiteten.

Det fortæller Birthe Berger direktør og ejer af Akti kurser og kommunikation, som blandt andet underviser i, hvordan man bliver en god taler.

– Det sværeste for mange er at holde taler for dem, de kender. Sværest er det med familien, dernæst kommer kollegerne. Især hvis man kun er 8-10 mennesker, som sidder sammen med dig, for da kan de se dine nervøsitetstræk, siger Birthe Berger, der også har skrevet bogen ”Stå frem – du kan godt”.

Allernemmest er det at stille sig op foran helt fremmede og i store forsamlinger.

– Så er der indbygget en afstand i form af en talerpult, man kan gemme sig og lægger hænderne bag, siger Birthe Berger.

Følg hendes 10 råd til at få styr på talen fra du sætter pennen på papiret med de første ideer til den stilsikre levering foran publikum.

 

1. Begræns dig

En god tale varer typisk ikke mere end tre minutter, for jo længere du taler, jo mere risikerer du at sludre og tabe den røde tråd.

Du bliver meget mere skarp og det bliver nemmere at få en pointe frem, hvis du begrænser dig.

Skal man holde et større oplæg, varer sådan et typisk 10, 30 eller 50 minutter. Men her er det stadig godt at erkende, at man ikke behøver at komme hele vejen omkring et emne, for da risikerer man at kede publikum.

2. Skriv stikord

Sproget bliver mere levende og det samme gør du selv, mens du taler, hvis talen bliver skrevet ned i stikordsform.

Skriver du hele talen ned, er der fare for, at du kommer til at stå og læse den op.

Start eventuelt med at skrive hele talen ned ord for ord. Brug den til at øve efter og redigér derefter i den, så der til sidst kun er stikord tilbage.

3. Drop ordet ”man”

En typisk fejl, som mange talere begår, er, at de taler en del om ”man”.

Men ingen ved, hvem det præcis er, og det forvirrer publikum, som bruger en masse krudt på at finde ud af, hvem du i grunden taler om.

Derfor skal det ord undgås. Brug i stedet klare udtryk som ”du” eller ”jer”.

Taler du om en person, da brug personens navn for at gøre talen personlig og vedkommende.

4. Brug en disposition

En disposition hjælper både taler og publikum. Den får taleren til at komme videre teksten, og gør pointen klarere for dem, der lytter.

To modeller er ”fisken” og ”i dag, i går, i morgen”. Med fisken skal man tænke talen som først et hoved, en krop og endelig skal taleren lægge an til landing ved slutningen, halen, ved eksempelvis at sige ”Derfor synes jeg, at vi skal…”. Det er altså her, du kommer med moralen, eller den læring eller viden, som andre skal have ud af talen.

Den anden model tager udgangspunkt i dagen i dag og indleder typisk med sætninger i stil med ”I dag er i samlet for at fejre firmaets 10 års jubilæum…”.

Talen fortsætter med ”Vi er mange her, der husker, da vi begyndte i garagen.” Talen slutter med at pege ind i fremtiden, for eksempel med ”Derfor håber jeg, at virksomheden må blive rigtig, rigtig gammel.”

5. Brug eksempel som krydderi

Enhver tale skal krydres med et eksempel – en anekdote eller en historie. Find en fælles oplevelse, som alle kan dele.

Det svære er at finde et eksempel, som illustrerer moralen, men det er lige præcis eksemplerne, der gør, at publikum husker talen.

Det er også her, du kan få humor ind i talen.

6. Hold generalprøve

Få din mand, kone, kollega, hund eller måske bare dit spejl til at være prøveklud for talen.

Ved en generalprøve, mærker du straks, hvilke dele af talen, der ikke virker.

Er der ting, der skurer i dine ører, skal du ikke sige det. Vurdér, om der er ordspil, rim og om talen er logisk bygget op.

7. Tæm nervøsiteten

Før du går på, kan du varme stemmen op, så den er klar og kraftfuld i stedet for grødet og bævende.

Træk vejret helt ned i maven igennem hele talen, men pas på, at det ikke slår over i sukke-lyde. Træn dig selv mentalt, så du er klædt på til udfordringen.

Fortæl dig selv, at du er god og velforberedt, at du er eksperten, og at det grunden til, at netop du er blevet bedt om at holde oplægget.

8. Hav øjenkontakt

Når du først står overfor publikum, er det vigtigt, at du ser på dem, du taler til.

Hvis det er rigtig mange på en gang, kan du skanne hen over isserne, så de føler, at du også har kigget på dem.

9. Smil

Husk at smile af og til. Slag af i ansigtsmuskulaturen, så du ikke ligner en stenmand, mens du taler.

10. Hold pauser

Frygt ikke pauser. Mange talere spurter derudaf med ord, ord, ord.

Men holder du pauser kan du selv få hold på dit manuskript og hvad du vil sige som det næste, mens publikum får lejlighed til at tænke over, hvad du har sagt.

Tag en tår vand og hold nogle kunstpauser.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: