10 tips til, hvordan du kan komme i kontakt med den gode selvfølelse

Boost dit selvværd

Det er ikke moderne at føle sig utilstrækkelig, og lever du efter andres pibe undergraver du dig selv. Heldigvis er der råd at hente. Få her 10 tips til, hvordan du kan komme i kontakt med den gode selvfølelse

Selvfølelse og selvtillid


Sørg altid for at adskille begreberne selvfølelse og selvtillid – Selvfølelse er det samme som at være bevidst om sit eget værd og er et måleinstrument for sjælens sundhed
 
 
Træn bekræftelse af dig selv

– Hver aften skriver du tre ting ned, som du har gjort godt i løbet af dagen. Tag udgangspunkt i egenskaber som modig, generøs, venlig og betænksom. Du behøver ikke at være modig en hel dag for at sige noget godt om dig selv. Se tingene fra et positivt perspektiv og gør en god oplevelse på to minutter til en kanon dag.
 
 
Lad være med at sammenligne dig selv med andre

– Sammenlign dig hellere med dig selv og bliv inspireret af andre. Men du skal aldrig føle dig dårligere end andre, fordi de gør tingene bedre. Med en god selvfølelse slipper du for at føle dig dårligere eller bedre end andre.
 
 
Tag valg for din egen skyld

– ikke for andres – Du skal vælge at gøre de ting, du selv vil og ikke præstere for at imponere andre. En god selvfølelse giver dig mulighed for at følge dine egne drømme og ønsker
 
 
Lev efter dine værdier

– Gennemgå dine egne normer og værdier. Hvad er rigtigt for dig? Gør så dit for at efterleve disse værdier. Synes du egentlig ikke det er ok at sladre, men du gør det alligevel, så vil det påvirke din selvfølelse negativt.
 
 
Vær glad for dig selv

– Mange behandler sig selv dårligt, men du behøver ikke at behandle dig selv, som en du ikke kan lide. Trøster du andre i situationer, hvor de gør noget dumt, så bør du også trøste dig selv i samme situation i stedet for at bebrejde dig selv.  
Nyd de 97 procent som var fantastiske og lad være med at slå dig selv i hovedet med de tre procent som gik i vasken.
 
 

Du er god nok


– Det er ikke moderne at føle sig utilstrækkelig. Stop med det. Tænk hellere at du er en skøn person, der gør det så godt du kan, og at det virkelig holder. Det er en af de bedste måder at forebygge, at du bliver udbrændt.
Alle har deres egne mål, men din værdi afhænger ikke af, hvor hurtigt du opnår de mål. Vores tanker er vigtige, de er vores følelser, og følelserne ende med at være handlinger. Tager du ansvar for tankerne om dig selv, er du godt på vej til en bedre selvfølelse.

 
 
Frigør dig fra skam og skyld


– En rigtig god selvfølelse får du ved a frigøre dig fra at føle skam og skyld. Har du gjort noget for at såre eller skade andre, så forsøg at gøre det godt igen.
Tilgiv dig selv og husk at alle har gjort ting, som de ville ønske ikke var sket.
Skriv de ting ned du føler skyld eller skam over og brænd papiret. Du behøver ikke nødvendigvis stå ret for en række mennesker.
 
Lev i nuet

– Øv dig i at være til stede her og nu, i stedet for at hænge fast i det som er forbi eller bekymre dig om det, der skal ske i morgen. Du kan kun påvirke situationen her og nu. Øv dig i at nyde livet. Nogen længes efter fredag og ferie. Brug hellere kræfterne på, at leve lige nu.

 
 

Balance og frihed


Valgmulighederne er mange, og det giver en uendelig frihed. Men det kræver også, at vi er i balance for at kunne tackle alle de valg.
I vores tid kræves der mere selvfølelse for at tackle livet på livets vilkår. For at have det godt på vej mod dine mål, må du være bevidst om, hvad du tænker og mener.
Hvis livet kun er en plage de fem år det tager at opnå dit mål, vil du næppe kunne nyde resultatet, når du er kommet frem.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: