14 faktorer der giver et langt liv

 
 

Man skal sætte sig nogle mål og udfordre sig selv til at nå dem på et bestemt tidspunkt, siger psykologiprofessor Robert S. Wilson fra Rush University Medical Center i Chicago. Og så skal man kaste sig ud i noget nyt for at stimulere sin hjerne, tilføjer han.

 

Géner har stor indflydelse på, hvor længe du lever. Men du kan også gøre meget selv. Og vidste du for eksempel, at børn af unge mødre lever markant længere?

Opskriften på evig ungdom er endnu ikke fundet, men der skal faktisk ikke så meget til, for at man kan holde sig frisk og rørig til langt op i årene.

Som vi skriver andetsteds på fpn.dk, tyder nye forskningsresultater på, at blåbær har en gavnlig effekt eksempelvis på kolesteroltallet og blodets sukkerindhold. Men også andre ”blå” fødevarer har vist sig gavnlige for helbredet, fremgår det af bl.a. sundhedssitet http://www.prevention.com, der har interesseret sig for den seneste forskning på området.

Nedenfor kan du læse mere om, hvad der kan være medvirkende til at give dig et langt liv. Nogle af faktorerne har du tilmed selv indflydelse på.

Faktor 1:

Din mor var ung, da hun fødte dig

I så fald har du dobbelt så stor chance for at blive 100 år som en person, hvis mor var over 25 år ved personens fødsel. Det er forskere fra University of Chicago, hvis undersøgelser har afdækket dette forhold. En forklaring på, at det at være født af en ung mor måske øger ens levetid, kan ifølge forskerne være, en ung mors æg har en højere kvalitet end en ældre mors æg

Faktor 2:

Du er tedrikker

Forklaringen er, at både sort og grøn te indeholder nogle antioxidanter, der er gode for hjertet. Forskere ved Tohoku-universitetet i Japan undersøgte 40.500 japanske mænd og kvinder, og undersøgelsen viste, at personer, der drak mindst fem kopper grøn te dagligt, havde mindre risiko for at dø af hjertekarsygdomme og andre sygdomme undtagen kræft end personer, der drak mindre end en kop te dagligt. Forskerkolleger er en anelse forbeholdne over for resultatet pga. af de observerede data og vil ikke umiddelbart anbefale indtagelse af store mængder grøn te. En af Tohoku-forskerne anbefaler dog mindst en kop grøn te dagligt.

Faktor 3:

Du bruger benene

Hvis man spadserer en halv time hver dag, lever man længere end personer, der ikke bruger benene i samme udstrækning. Det er konklusionen af en undersøgelse foretaget af forskere ved University of South Carolina blandt 2.603 amerikanske mænd og kvinder i alderen 60 og opefter.

Faktor 4:

Du har lagt sodavand på hylden

En amerikansk undersøgelse viser, at personer, der drikker mere end en flaske sodavand om dagen, løber en øget risiko for at udvikle et såkaldt metabolisk syndrom, der kan føre til f.eks. hjertekarsygdomme og type 2-diabetes. Ifølge Institut for Rationel Farmakoterapi er metabolisk syndrom karakteriseret ved nedsat virkning af insulin, der medfører ubalance i kroppens forbrænding af fedt og sukker.

Faktor 5:

Du har stærke ben

Det er en fordel for ens balanceevne og evne til at tåle belastninger, at man har en stærk underkrop, for det kommer en til gode, når man bliver ældre, og risikoen for at falde og pådrage sig skader, ikke mindst hoftebrud, vokser.

Faktor 6:

Du spiser blå fødevarer

Ny forskning viser, at blå druer, blåbær og rødvin indeholder polyfenoler. Det er en gruppe antioxidanter, der mindsker risikoen for hjertesygdomme. Muligvis nedsætter de også risikoen for at udvikle Alzheimers sygdom.

Faktor 7:

Du var normalvægtig som teenager

Teorien om, at normalvægt hos unge øger chancen for at leve længere, er baseret på resultatet af en undersøgelse blandt 137 amerikanere, som blev fulgt fra fødslen og indtil deres 28. leveår. Undersøgelsen viste, at de, der var overvægtige som 14-årige, havde øget risiko for at udvikle type 2-diabetes som voksne. En voksen diabetiker har fire gange så høj risiko for at udvikle hjertesygdomme som en voksen, der ikke har diabetes.

Faktor 8:

Du holder igen med de store bøffer

Der sker ikke noget ved at spise kød en gang imellem, men spiser man mere end et halvt kilo rødt kød om ugen, vokser ens risiko for at få kræft i tyk- og endetarm, viser en omfattende undersøgelse foretaget af det amerikanske kræftforskningsinstitut.

Faktor 9:

Du er højtuddannet

Personer med mere end 12 års skolegang og uddannelse har chance for at leve 12 år længere end medmennesker med en kortere uddannelse, viser en undersøgelse fra Harvard-universitet. Forklaringen er, at jo bedre uddannet man er, jo mindre er sandsynligheden for, at man ryger, siger forskere på universitets medicinske fakultet, der står bag undersøgelsen.

Faktor 10:

Du er glad for dine venner

Det modvirker stress at have et tæt og godt forhold til andre mennesker. Når man ved, at man er omgivet af mennesker, som støtter en, bidrager det til, at man kan holde sig sund og rask både fysisk og mentalt. Kronisk stress nedbryder ens immunforsvar og bevirker, at ens celler ældes hurtigere.

Faktor 11:

Dine venner har en sund livsstil

Der er hele 57 procents risiko for, at man selv tager på i vægt, hvis ens venner gør det, fremgår det af en artikel i New England Journal of Medicine. Hvis man vil leve sundt, er det derfor vigtigt at omgive sig med mennesker, der har den samme indstilling.

Faktor 12:

Du er ikke bange for udfordringer

Hvis man opfatter sig selv som et succesmenneske, der har stor selvdisciplin og styr på tingene, lever man længere og har op mod 89 procents lavere risiko for at udvikle Alzheimers sygdom end personer, der er knap så energiske og handlekraftige. Hvis man er god til at fokusere på tingene, bruger man mere hjernekapacitet. Man skal sætte sig nogle mål og udfordre sig selv til at nå dem på et bestemt tidspunkt, siger psykologiprofessor Robert S. Wilson fra Rush University Medical Center i Chicago. Og så skal man kaste sig ud i noget nyt for at stimulere sin hjerne, tilføjer han.

Faktor 13:

Du klarer husarbejdet selv

Et gennemsnitsmenneske, der udfører husligt arbejde i lidt mere end én time dagligt, forbrænder ca. 285 kalorier, og risikoen for at dø sænkes med 30 pct. ved at udføre husligt arbejde hver dag, viser en undersøgelse blandt 302 voksne, der aldersmæssigt var i halvfjerdserne og firserne.

Faktor 14:

Du er positiv, omgængelig og glad

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet American Psychologist har 17 pct. af amerikanerne et positivt syn på tilværelsen, og de har et bedre helbred end dem, der ikke har det godt med sig selv, svarende til 10 pct. De fleste af os ligger sådan lidt imellem.

Læs også: Lev længere

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: