Undgå at udsætte dine opgaver

 
 

 
 

I Spanien har man et ordsprog der siger: "I morgen er ofte den travleste dag på ugen".

I Spanien har man det med jo med at sige "Manana", men jeg tror at dette ordsprog er gældende i hele verden.

Vi udsætter ting, smøler og forsinker vore opgaver. Mine hylder er ofte befolket med små stakke der skulle have sorteret for længe siden. Måske arkiverer de sig selv – men nej.

Ligegyldigt hvilken opgave det drejer sig om, og hvilken undskyldning du måtte have, så kan disse små tips hjælpe dig med at gøre i dag, hvad andre mennesker udsætter en måned mere.  
 

1. Spørg dig selv. Hvad er det der holder mig tilbage?

Vi mennesker udsætter og forsinker af mange forskellige årsager. Mange gange er vi ikke helt selv klar over, hvorfor vi gør det.

Nogen er bange for at gøre fejl, andre er bange for succes. Nogen undgår kedelige opgaver, og andre undgår ubehagelige konfrontationer. Hvis du kender årsagen til problemet, så er det også lettere at få det løst.

 

2. Behøver du i det hele taget at gøre det?

Det er et simpelt spørgsmål – men alligevel godt.

Nogle gange undlader vi at udføre en opgave – simpelthen fordi vi ikke synes den er vigtig nok.

Så tænk over om du i det hele tager behøver at tænkeover den mere?

Hvis ikke, så frigør dig fra den mentale byrde opgaven er på dig. Slet opgaven fra din liste og tænk på noget andet.

 
3. Bed om hjælp
 
Nogle ting kan man bare ikke gøre alene. Det er ingen skam at bede om hjælp.
Overvej om det er mere effektivt at få andre til at udføre opgaven.
 
Er din tid måske bedre og mere effektivt brugt andre steder, og på andre opgaver?
Nogle gange er det bedre og mere effektivt at betale sig fra at få andre til at gøre opgaven.
 
 

4. Brug i første omgang bare 5 minutter på opgaven

Ja – det er kun 300 sekunder. Det, at du siger til dig selv at du kun behøver at kigge op opgaven i denne korte tid, gør to ting:

Det ændrer opgaven til en lille ting. "Fem minutter – det kan jeg godt klare".

Og fordi det med at komme i gang ofte er den sværeste del af det, så vil du ofte blive ved når du først er kommet i gang.

 

5. Fokuser på slutresultatet

Tænk på hvordan du vil have det når opgaven er afsluttet -fuldført – finish – finito!

Tænk over hvor godt du vil have det – nu skal du ikke tænke på denne opgave mere der har ligget og luret så længe. Dette kan måske motivere dig til at få det gjort.

Jeg kan ikke så godt lide at rydde op og organisere ting,men jeg kan godt li når tingene er i orden og organiseret. Det er det jeg fokuserer på. Det at have alting på plads. Tingene sendt af sted – ikke mere rod.
 
 

6. Bare gør det – hold op med at hænge i bremserne

Lad være med at tænke så meget over tingene – bare gør det. Rejs dig – gå ind i "farezonen" og "get towork".

 
 

 

KIlde : Jeppe Dam – Coach Academy

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: