5 spørgsmål til dig og dine overspringshandlinger

 

De fleste af os kender til overspringshandlinger. Du skal i gang med en større vanskelig opgave, men inden du går i gang, skal du lige fordre akvariefiskene, tjekke vennernes status på Facebook og tapetsere soveværelset. Inden du ser dig om, er du på vej til IKEA efter fyrfadslys (som et ”finishing touch” til dit nytapetserede soveværelse) og så gik den dag.

Men det er faktisk ikke overspringshandlingerne, der er dit problem.

Overspringshandlingerne er blot symptomer på dit problem. Der er en underliggende årsag til dine overspringshandlinger og det er den, du skal finde frem til. Du skal med andre ord forstå psykologien bag dine overspringshandlinger for at komme dem til livs.

Frygt og overbevisninger
Den underliggende årsag til dine overspringshandlinger kan være dårligt selvværd, perfektionisme, ubeslutsomhed, manglende kompetencer samt frygt for fiasko eller succes. Det kan også være en cocktail af det hele. Men helt overordnet handler overspringshandlinger om frygt og overbevisninger.

Overspringshandlinger kan i virkeligheden betegnes som en hyggelig selvdestruktion. Du hygger dig med ligegyldige ting, mens arbejderbunkerne og den dårlige samvittighed vokser op over ørene på dig – og det kan gå ud over dit selvværd. Hvis du ikke har tillid til dine egne evner og hvis du ikke tror, at du kan klare en opgave godt, så er det, at overspringshandlingerne begynder at stå i kø. Det kan give dig skyldfølelse, skam, dårligt selvværd og stress. Du kommer ind i en negativ spiral, hvor den manglende tro på dine evner fører til frygt for fiasko – og det er ikke et sjovt sted at være. Det leder til flere overspringshandlinger og selvkritik, som igen leder til en endnu større frygt for fiasko og endnu flere overspringshandlinger. Men det er ikke overspringshandlingerne, der starter det negative mønster. Det er den underliggende årsag. 

Bliv dus med dine overspringshandlinger
Hvis du gerne vil lave færre overspringshandlinger, skal du starte med at blive dus med dem. Stil dig selv følgende 5 spørgsmål:

1.      Hvad er mine typiske overspringshandlinger?
(Fx: Se fjernsyn, afrime fryseren, ommøblere stuen, tjekke mails, shoppe)

2.      Hvilke konkrete opgaver udskyder jeg tit?
(Fx: Momsregnskab, motion, større skriftlige opgaver, telefonopkald, mit bogprojekt)

3.      Er der en rød tråd i de opgaver, som jeg udskyder?
(Fx: ”Alt vedrørende økonomi udsætter jeg” eller ”Opgaver, hvor jeg skal kommunikere med mennesker, jeg ikke kender, undgår jeg”)

4.      Hvad er mine typiske begrundelser for at udsætte en opgave?
(Fx: ”Jeg er simpelthen for træt” eller ”Man kan ikke forcere en kreativ proces” eller ”Jeg skal lige slappe lidt af først”)

5.      Hvad er de egentlige årsager til, at jeg udsætter en opgave?
(Fx: ”Jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse opgaven” eller ”Jeg er bange for afslag” eller ”Jeg er bange for at virke dum”)

I stedet for at bruge din tid på kreative overspringshandlinger, skal du altså stoppe op og undersøge den opgave, som du så ihærdigt forsøger at undslippe. Spørg dig selv, hvorfor du undgår opgaven. Hvad er den egentlige årsag?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: