21 tip: Sådan bliver du en god netværker

 

 

Den dygtige netværker er grundig, lyttende, ydmyg og høflig. Se hvordan du bliver god til at netværke.

Den rette indstilling til professionelle netværksaktiviteter handler om at hjælpe andre først og nedtone sin egen person.

Næste gang du befinder dig ved et netværksarrangement, så husk følgende hovedregel:

Når arrangementet ender, skal du gerne have fortjent den respekt og det privilegium, som det er at kunne mødes med de andre igen. Netværket er ikke en lejlighed til at sælge sig selv, men en mulighed for at bygge varige relationer.

About.com giver følgende råd til, hvordan man bliver en god netværker:

1. Når du ankommer til et netværksarrangement, så undgå at haste over til de personer, som du allerede kender. Tak i stedet værten for invitationen og gå så direkte hen til en person, som du ikke allerede kender og introducer dig selv.

2. Hold op med at "sælge" og lyt i stedet. Når du møder et menneske for første gang, så brug anledningen til at lære vedkommende at kende. Forsøg ikke at sælge ham noget.

3. Hav dit businesskort parat og sørg for, at det er i god stand. Skriv gerne dit mobilnummer på med kuglepen, når du afleverer det. Det giver modtageren et indtryk af at få noget specielt.

4. Husk at nogle kulturer opfatter et visitkort som noget meget højtideligt. Husk det både når du giver og modtager et kort.

5. Brug et øjeblik på at notere på visitkortet, hvor du har mødt vedkommende. Hvis du noterer, imens I taler sammen, forstærker det kun indtrykket af, at mødet betyder noget for dig og er vigtigt for dig at huske.

6. Hvis det føles naturligt, så sig gerne personens fornavn et par gange i løbet af samtalen. Folk kan godt lide at høre deres navn, og det vil hjælpe dig til at huske samtalen bagefter. Pas dog på ikke at virke anmassende.

7. I stedet for at bruge tiden på at fortælle om dig selv, så brug tiden på at stille spørgsmål. Det er utroligt, hvad du kan lære ved at stille åbne spørgsmål.

8. Noter gerne et par stikord på bagsiden af visitkortet efter samtalen. Noter fx., hvad du lærte, særlige pointer samt sted og dato for mødet. Ved at memorere samtalen får du emner at tale om og følge op på, næste gang I mødes.

9. Læg hovedet en anelse på skrå, mens du lytter. Dette effektive kropssprog viser din samtalepartner, at du er optaget af, hvad han har at sige og lytter opmærksomt.

10. Se vedkommende i øjnene under samtalen. Når du giver et andet menneske din fulde opmærksomhed ved at se vedkommende i øjnene, vil det opmuntre ham eller hende til at dele mere med dig.

11. Pas dog på ikke at nedstirre! Hav øjenkontakt i 3-5 sekunder og se kort væk, før du igen søger øjenkontakt.

12. Den bedste netværks-lokation er, hvor der kommer mange mennesker. I nærheden af hovedindgangen, i baren eller nær tagselvbordet.

13. Henvend dig aldrig til en person, som går direkte gennem rummet mod udgangen, og specielt ikke, hvis vedkommende har en telefon i hånden. Vent til han eller hun vender tilbage eller lægger telefonen væk.

14. Når en person har delt noget med dig, så stil uddybende spørgsmål til det, vedkommende lige har fortalt. Det viser, at du lytter opmærksomt, og at samtalen betyder noget.

15. Hav altid en hånd fri til at hilse på folk. Lad være at drikke og spise på samme tid. Husk, at du først og fremmest er til stede for at netværke, ikke for at spise og drikke.

16. Introducer hver en ny person du møder til mindst en anden person. Det demonstrerer dine netværksevner.

17. Forsøg aldrig at bryde ind i en gruppe med fire eller flere personer. Nærm dig gerne gruppen, men forsøg ikke på at blande dig eller bryde ind i diskussionen, før du har fået øjenkontakt med mindst to personer i gruppen og bliver ”inviteret”.

18. Henvend dig ikke til to personer, som taler sammen. Du kan forstyrre en vigtig diskussion og virke uhøflig og anmassende.

19. Tag gerne initiativ til en samtale med en person, som står for sig selv. Vedkommende vil blive glad for, at du henvender dig, og som resultat vil han ofte åbne for posen af værdifuld information.

20. Når du møder nogen for første gang, har du som tommelfingerregel 48 timer til at følge op på mødet, før vedkommende har glemt dig.

21. Husk: Et netværksmøde handler ikke om, hvor mange nye businesskort, du kan føje til samlingen. Det handler om at opbygge og udvikle en lille håndfuld væsentlige relationer fra gang til gang.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: