Hold mund og lyt!

 

 

Kommunikation er et af tidens hotte emner, og der tales meget om, hvor vigtigt det er at kunne tale, så man kan få folk til at lytte.

Evnen til at lytte tales der til gengæld væsentligt mindre om, selvom det ifølge eksperter er mindst lige så vigtigt.

Både derhjemme og på arbejdspladsen, hvor man som chef kan få løst problemerne, inden de bliver uoverskuelige, hvis man evner at slå ørerne ordentligt ud, som det lyder fra den svenske ledelseskonsulent Martin Cervall.

"Alle menneskelige relationer forbedres, hvis man bliver bedre til at lytte," siger ledelseskonsulenten til den svenske hjemmeside suntliv.nu

Når man virkelig lytter, får man den, som man lytter til, til at føle sig set, hørt, forstået og accepteret, hvilket øger folks velbefindende og arbejdsindsats, forklarer han og pointerer, at den modsatte oplevelse har den modsatte effekt:

Føler man sig ikke lyttet til, indvirker det negativt på arbejdsklimaet og arbejdsindsatsen.

"Også relationerne mellem kollegaerne forbedres, når alle anstrenger sig for at se og forstå de andres perspektiv," siger Martin Cervall og understreger, at det ikke handler om at "holde med nogen".

"Man kan lytte og forstå andres oplevelser uden at holde med. Bare følelsen af af at man bliver lyttet til giver meget."

Desværre har mange, også chefer, svært ved at lytte, mener Cervall, som fremhæver at moderne lederskab i høj grad går ud på at kunne coache og støtte sine medarbejdere, hvorfor det er meget vigtigt for en leder at kunne lytte.

Men det er hans oplevelse, at mange chefer er så løsningsorienterede, at de tror, at løsningen skal komme fra dem selv.

"Vi undervurderer ofte andres evne til at løse deres egne problemer. Derfor er vi optaget af at finde løsninger for andre i stedet for at lytte, så personen derigennem kan komme videre selv."

Ledelseskonsulenten påpeger desuden, at det sande problem ofte gemmer sig nede under dem, der først bliver nævnt.

Derfor skal man give tid og lade være med refleksmæssigt at komme med løsningsforslag, ligesom man skal lade være med straks at tolke og sætte generaliserende etiketter på andres oplevelser.

Han ser en tendens til, at der bliver sagt ting, som ødelægger samtalen frem for understøtter den, for ingen har lyst til at ytre sig frit, når samtalepartneren moraliserer, dømmer eller siger f. eks. "det kan du da ikke sige."

Ifølge Martin Cervall er der brug for tre ting, hvis man vil have folk til at føle sig lyttet ordentlig til:

  • Empati, som handler om at kunne sætte sig i et andet menneskes situation.
  • Accept. Man skal acceptere, hvad den anden føler og oplever uden at dømme.
  • Nærvær. Man skal med både sin adfærd og sit kropsprog være tilstede i situationen og koncentrere sig om den person, som man lytter til.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: