6 gode råd til bedre præstationer

 

Bliv bedre, når det virkelig gælder

Står du foran en afgørende jobsamtale, en nervepirrende sportskamp, en mundtlig eksamen eller en vigtig fremlæggelse på arbejdet, så husk at give dig selv ro til at lade kroppen og hjernen helt op. Det kan blandt andet gøres med en løbetur eller et godt måltid, siger stressrådgiver og elitetræner Thomas Pape, der har skrevet en ny bog om forberedelserne til en bedre eksamen.

Sommerfuglene flyver rundt i maven og nervøsiteten presser sig for alvor på, lige inden man skal præstere sit allerbedste.

Angsten for at gå kold ligger i baghovedet, og det gælder om at være bedst muligt forberedt. Derfor er mange tilbøjelige til at øve og træne hårdt, lige inden det går løs.

Men det er en dårlig idé, siger Thomas Pape, forfatter til bogen »Træn dig til en god eksamen«, der netop er udkommet.

6 gode råd til bedre præstationer

Stressrådgiver og elitetræner Thomas Pape giver her gode råd til at gøre dine præstationer endnu bedre, når du står overfor et en stor udfordring på arbejdet:

1. Få den nødvendige søvn, og prioriter altid søvn højt.

2. Overhold spisetiderne og spis sundt.

3. Lav åndedrætsøvelser og stemmetræning, og brug det til at finde ind i dig selv.

4. Kend dine egne stressymptomer og begrænsninger. Du skal vide, hvornår du er forberedt nok, og læg gerne arbejdet fra dig i god tid.

5. Find dine egne måder at lade op på. Det kan være en lur, et måltid, stilhed eller samvær.

6. Løb en tur lige inden, det for alvor går løs. Det brænder noget af nervøsiteten af.

I bogen giver han gode råd til, hvordan man forbereder sig på at præstere sit absolut bedste – både i skolen, på arbejdet og i fritiden.

»Når man skal præstere noget særligt, sker der typisk det, at man bliver ved med at øve det samme igen og igen, i stedet for at give sig selv en pause. Det er vigtigt, at både kroppen og hjernen får tid til at gøre sig klar til den store opgave, man står foran«, siger Thomas Pape, der er uddannet fysioterapeut og arbejder som elitetræner og stressrådgiver for erhvervslivet, sportsfolk og studerende.

Han har blandt andet rådgivet flere erhvervsledere til at yde deres maksimale under vigtige fremlæggelser, og hans bedste råd er at lægge arbejdspapirerne fra sig i god tid.

På den måde kan krop og hjerne komme i balance og få ny energi, inden fremlæggelsen starter.

»Lad være med at arbejde og øve tingene igennem helt op til deadline. Find i stedet ud af, hvordan du lader bedst op. Det kan være en løbetur, noget god mad, en middagslur eller noget helt andet, som kan gøre dig klar. Hvis man er i balance og søger for, at kroppen og hjernen genoplader energi, så kan man præstere bedre på jobbet«, siger Thomas Pape.

Flere forsøg, som Thomas Pape har gennemført, viser at en ordentlig søvn er særlig vigtigt for erhvervsledere, skoleelever eller sportsfolk, inden de skal brænde helt igennem i en afgørende præstation.

Derfor er det nødvendigt at lægge arbejde og træning fra sig hele dagen inden den store eksamen, så man sover tungere om natten, siger Thomas Pape.

»Jeg har arbejdet med erhvervsledere, som lærte at lægge alle arbejdspapirer fra sig og i stedet gå lange ture. De sov bedre om natten, og søvn er med til at give et bedre resultat.

Mange ledere sover alt for lidt, og det er med til at give dårligere hukommelse, koncentration og kommunikation – alt det, man ellers har brug for, når man skal ind og præstere sit bedste«, siger han.

Og når det så går løs, så gælder det om at holde hovedet koldt, selv om man kan føle sig presset. Ifølge Thomas Pape kan man træne sådan en situation ved at fokusere på sit åndedræt og sin stemme.

»Træk vejret dybt. Åndedrætstræning og meditation giver kontrol over kroppen og gør os i stand til at bevare roen. Og stemmetræning gør os fortrolige med vores egen stemme. Optag din egen stemme og afspil den igen, så du kan høre dig selv. Den øvelse kan få dig til at tale roligere,« siger Thomas Pape.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: