Stress er da positivt – nyd det

 

Stress er da positivt – nyd det

 

 

Af Torbjørn Jørgensen, Lyt & Lær

 

 

 

For nogen tid siden mødte jeg en mand i 50’erne som fortalte følgende historie: "Det var bare SÅ spændende. Vi skulle åbne denne nye butik. Vi knoklede 10 mennesker i mere end en måned. 18 timer i døgnet. På åbningsdagen var der lange køer af kunder. Alle ville have det hele. Vi måtte ringe og faxe for at få ekstra varer hjem. Jeg kan godt sige dig, at hvis jeg fik mulighed for at gøre det samme igen. Så ville jeg gøre det. Vi sprængte alle budgetter."

 

Jeg kunne se og høre på denne mand, at entusiasmen, glæden, dynamikken lyste langt væk. Han var stolt, glad, tilfreds. Det havde været en succes. Han havde været en del af den.

 

Hvorfor pokker skal stress altid omtales negativt? Er stress negativt?

 

Den korte version af stress er følgende: Gennem synet, hørelsen, følelserne og forventningerne modtager din hjerne signaler. Kæmp eller flygt. Hjernen sender signaler til binyrerne, som producerer en dosis adrenalin, hvilket bevirker, at der sendes blod til de store muskelgrupper. Kæmp eller flygt.

Så viseligt er vi indrettet, at vi i løbet af et øjeblik får vores krop til at reagere på det der sker.

Så langt så godt.

 

Ulempen er, at når blodet sendes til de store muskelgrupper, da bliver der mindre blod til hjernen og til de finere blodårer.

Men det kan der rådes bod for. Du kan selv bestemme, at du vil sikre den nødvendige balance mellem den kraft der er i adrenalin (stresshormon) og adrenalin (lykkehormon).

 

Derfor kan det vi kalder stress i negativ forstand blive vendt rundt til noget positivt. Hvordan?

Gennem afspænding, afslapning, fornøjelige interesser, hobbies, leg.

 

Lad os se på forskellige stressmønstre

 

Igen er det den korte version:

1.    du kan have over-stress

2.    du kan have under- stress

3.    du kan have ønsket stress

4.    du kan have uønsket stress

 

Over-stress, Under-stress, ønsket stress, uønsket stress. Samt kombinationer af disse 4 typer stress.

 

Den forretningsmand, jeg fortalte om i starten af denne artikel, oplevede overstress som ønsket stress.

Han ved godt, at han ikke kan køre for fuld speed alt for længe. Men han nyder det, mens det varer. Han står op om morgenen og siger "Yes" til sig selv.

Men han ved også godt, at han bliver nødt til at geare ned ind imellem. Gøre noget helt andet. F.eks. dyrke afspænding eller spille golf.

Det samme gør top idrætsfolk.

 

Hvordan undgår du uønsket overstress?

 

Der er et nøgleord, som vi alle kan forholde os til i forbindelse med uønsket overstress (eller uønsket understress). Nøgleordet er kontrol.

Egenkontrol. Den forretningsmand, jeg taler om, kan undgå de skadelige virkninger (mavesår, forhøjet blodtryk, kredsløbssygdomme m.v.) ved at arbejde med at opnå kontrol over sin måde at arbejde på. Det lyder let, næsten for let,  men grundlaget for at opnå kontrol er at kunne sige ja og nej. Ja til det, jeg VIL og nej til det, jeg ikke vil. Vi kan ikke være 2 steder på samme tid. Vi kan ikke gøre alt samtidig. Vi må lære at prioritere. Hvad er vigtigt? Hvad haster? Alt for mange af os bukker under, fordi vi siger ja til det, der haster, og så prøver vi at arbejde os ud af det, der er vigtigt.

 

Stress ER positivt, når du selv lærer ganske få dyder.

 

Forretningsmanden kan sige YES, når det virkelig kører. Men han kan ikke åbne 2-3-4-5 butikker samtidig.

Kassedamen kan virkelig sige YES, når det lykkes hende at skabe et godt kasseflow med glade kunder. Men hun bukker under, hvis hun skal passe 3 kasselinier samtidig.

Sportsmanden og skuespilleren kan blive høj og sige YES, når præstationen virkelig lykkes. Men de kan ikke spille 3-4-5 roller eller deltage i 3-4-5 idrætsgrene samtidig.

Sælgeren oplever begejstringen ved at få en god ordre hjem til firmaet. Han siger YES, men han kan ikke besøge 2-3-4 kunder samtidig.

 

Konklusionen er, at vælge.

 

Når du vælger, siger du JA til noget og NEJ til noget andet. Kunsten er at være 100 % til stede, der hvor du er. At vælge det rigtige. Det vigtige. Og så GØRE det og være DER. Fuldt ud. Uden at blive sur og irriteret over alt det andet, du ikke kan. Og NÅR du GØR det VIGTIGE, kan hverken du selv eller andre forlange mere.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: