Brug hjernen bedre – 10 tips til at træne din hjerne

 

traen din hjerne

10 tips til at træne din hjerne

Føler du, at du er begyndt at glemme ting? Se hvordan du booster din hjerne.

 

 

Glemmer du alt omkring dig lige fra fødselsdage til navne eller pinkoder? Så er der råd forude. Du kan nemlig sagtens motionere din hjerne og styrke din hukommelse med lidt hjernegymnastik.

I bogen Brug hjernen bedre af Tony Buzans får du gode råd til, hvordan du holder din hjerne skarp og i god træning. Og her gælder mange af de samme principper, som du bruger for at holde resten af kroppen sund. Nemlig ordentlig mad, motion og god søvn.  

10 tips til en frisk hjerne

1. Hjernegymnastik
Gør som dine børn og udfordr din hjerne med spil som sudoku, Mastermind, Trivial Pursuit, puslespil eller kryds og tværs.

2. Sov godt
Søvnen påvirker din hukommelse, fordi søvn styrker forbindelsen mellem hjernens nerveceller. Så få mellem syv og otte timer hver dag.

3. Drik kaffe og te
Koffein kickstarter din hjerne, så det er ikke helt forkert at starte morgenen med kop kaffe eller te, der indeholder dette.

4. Masser af motion
Når du får pulsen op, øger du blodgennemstrømningen i hele kroppen – også din hjerne. Mere ilt til hjernen betyder større indlæringsevne og bedre hukommelse.

5. Spis sundt
Frugt og grøntsager samt fisk og nødder er rigtigt god ”hjernemad”. Så vælg en sund kost og spis 5-6 måltider om dagen.

6. Lev i nuet
Ved at meditere træner du dig i at leve i nuet og ikke lade dig forstyrre af alle mulige tanker. Hvis du kan koncentrere dig om det og kun det, du skal, så vil du også huske bedre.

7. Chokolade
Undersøgelser har vist, at chokolade indeholder mange flavonoider og kobber, som har en gavnlig effekt på hjernefunktionen.

8. Drik vand
Din hjerne kan ikke tåle at tørre ud og for lidt vand i løbet af dagen virker sløvende på hjernen, som får svært ved at koncentrere sig, at koordinere og at huske. Så drik halvanden til to liter vand hver dag.

9. Dyrk yoga
Yoga får gang i din blodcirkulation og beroliger hjernesystemet samtidig med, at det forbedrer hukommelsen og koncentrationsevnen.

10. Nyd rødvin
Et enkelt glas rødvin til maden har vist sig at styrke kredsløbet i hjernen og har en beskyttende virkning på hjernens nerveceller.

Kilde: Femina.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: