10 råd til et liv uden stress

Det er vigtigt, at man fokuserer på de gode ting. Har man nået fem ud af ti ting på to-do-listen, så lad være med at fokusere på de fem ting, der ikke blev klaret.

Vil du undgå stress i hverdagen, skal du ifølge en ekspert lære at bruge tre særlige ord 300.000 danskere er blevet diagnosticeret med stress og for at undgå at blive én af dem, er du nødt til at lære at bruge tre ord i din hverdag. Det er: nej, hjælp og pyt. For man skal passe på sig selv i en travl og presset hverdag. – Man er nødt til at stoppe op, for ellers kan det blive et spørgsmål om at løbe rundt i ring. Når du har 1.000 bolde i luften, kan det være tilfældigt, hvilke bolde du griber. Så det handler om, at du er fokuseret og nærværende, så du får et bedre arbejdsmiljø og mindsker dit eget stressniveau, forklarer Bjarne Toftegård, der er stressekspert, til Alive.dk. Han har udviklet 10 gode råd til, hvordan man reducerer stress, forebygger fremtidig stress og lever et liv med mere ro og balance.

1. Kend din krops signaler. Hvis du kender din krops stresssignaler, så reager på dem, så du kan forebygge dem, inden de udvikler sig og bliver værre. Der er både grønne, gule og røde signaler, og der er god grund til at tage sig af alle stresssignalerne – uanset hvor små eller alvorlige de er.

2. Være fysisk aktiv. Når du dyrker motion og er fysisk aktiv, fjerner det stresshormonerne fra kroppen. Det kan også få tankerne væk fra de bekymringer, der driller i hverdagen.

3. Slap af. Du skal sørge for at slappe mentalt af. Når du er stresset, arbejder hjernen hurtigere i et forsøg på at få løst den stressede situation. Derfor er det vigtigt, du lærer at slappe mentalt af, f.eks. ved meditation.

4. Få sovet nok. Søvn er vigtigt for at kunne klare sig igennem en travl dag. Og er man stresset, vil man føle sig mere træt om dagen. Så sørg for at få sovet mere.

5. Skriv alt ned. Det kan være en god idé at lave lister, skrive på en opslagstavle, kalender eller andet, så det ikke er din hjerne, der skal huske alt.

6. Du skal prioritere. Vi kan som oftest ikke nå alt det, vi gerne vil. Derfor skal du huske at sige nej – både arbejdsmæssigt og privat – så du undgår stress. Og drop at have dårlig samvittighed. For når du ikke kan nå alt, er det dumt at lave det mindst vigtige. Lær at sige NEJ.

7. Se på de gode ting i livet. Det er vigtigt, at du fokuserer på de gode ting, du foretager dig og oplever. Har du nået fem ud af ti ting på din to-do-liste, så lad være med at fokusere på de fem ting, du ikke fik klaret. Glæd dig i stedet over de fem ting, du faktisk fik løst.

 8. Vær proaktiv. Du skal fokusere på, hvad du selv kan gøre og ikke skyde skylden på andre. Og kan du ikke ændre situationen, skal du lære at acceptere situationen. Lær at sige PYT.

9. Pas på dig selv. Du skal huske at prioritere dig selv. For når du først glemmer dig selv i travlheden, bliver du også dårligere og dårligere til at tage dig af din familie, arbejde og venner. Lær at sige HJÆLP.

10. Hele dit liv skal fungere. Det nytter ikke noget, at du ikke er i balance på ét område i dit liv. Er du meget stresset på jobbet, vil det også påvirke de andre områder i dit liv. Sørg derfor for at have balance på alle områderne i dit liv.

Kilde: Forebygstress.dk

One Response to 10 råd til et liv uden stress

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: