3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd.

Af Anders Stahlschmidt, Lumholt & Stahlschmidt Kommunikation

Ved hjælp af de såkaldte spejlneuroner mærker tilhørerne ubevidst, hvordan taleren har det fysisk og mentalt. Det er forklaringen på, at det virker ubehageligt at overvære en nervøs taler, eller én, der rømmer sig konstant. Det er også på grund af spejlneuronerne, at man bliver indigneret og medrevet af at lytte på en vred taler. En taler, der ikke hører sine egne budskaber, mens han taler, fortæller indirekte, at der ikke er nogen grund til at lytte.

Men hvordan lytter du, mens du taler? Her får du tre råd, som du kan bruge, når du skal tale til både store og små medarbejderforsamlinger.

 

1. Vær til stede

Som taler befinder du dig i et krydsfelt mellem ‘at ville’ og ‘at være’. Du vil sige noget og opnå noget med din tale, og du befinder dig foran et publikum.

Læs hele artiklen her : http://www.lederweb.dk/strategi/kommunikation/artikel/115618/tre-talerad-som-vil-give-dig-fuld-opmarksomhed

 

Læs mere om, hvorfor det er vigtigt at tie stille når du taler

 

2. Få øjenkontakt

Vi lytter med øjnene. Øjenkontakt virker gensidigt forpligtende i enhver form for kommunikation. Mange ledere har svært ved at kigge en medarbejderforsamling i øjnene.

Læs hele artiklen her : http://www.lederweb.dk/strategi/kommunikation/artikel/115618/tre-talerad-som-vil-give-dig-fuld-opmarksomhed

Læs mere om øjenkontakt når du fx holder møde med en medarbejder

 

3.Hold lyttepauser

De gode talere holder mange og lange pauser. De bedste talere fylder pauserne med betydning. Det er, som om pauserne efter hver sætning bliver brugt til at lytte.

Læs hele artiklen her : http://www.lederweb.dk/strategi/kommunikation/artikel/115618/tre-talerad-som-vil-give-dig-fuld-opmarksomhed

Læs mere om, hvorfor det er så vigtigt at lytte når du fx holder møde med en medarbejder

 

Artiklen er baseret på Anders Stahlschmidts bog ‘Lyt mens du taler’ (Akademisk Forlag)

Læs også

Nervøse talere forbereder sig forkert

Taleskrivning for den gode leder

Få styr på nervøsiteten

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: