11 gode råd til at sove bedre

Søvnproblemer kan til tider løses med nogle meget enkle forandringer.
Prøv, om følgende råd virker.

Hvad kan du selv gøre for at få en bedre søvn?

1. Regelmæssighed – gå i seng og stå op samme tid hver dag.

2. Brug lys og mørke aktivt –  få stærkt udendørslys om  morgenen og undgå for stærkt lys om aftenen.

3. Sæt tempoet ned inden du skal sove – gear ned 1-2 timer inden du skal sove.

4. Ingen motion et par timer inden du skal sove – men motion om dagen hjælper til at sove.

5. Sov køligt, helst mellem 13-18 grader.

6. Ud med fjernsynet, computeren og telefonen – et soveværelse er til at sove i.

7. Tænk på noget rart – positive følelser får dig til at slappe af og falde til ro.

8. Sengen skal passe til dig – køb den bedste seng, du har råd til.

9. Undgå mad og stimulanser – spist senest 2 timer før du går i seng og undgå kaffe og alkohol.

10. Tag et varmt bad.

11. Stå op, hvis du ikke kan sove – læs en bog, lyt til musik eller vand dine planter – og gå i seng igen efter et stykke tid.

Hvis de gode råd ikke virker – gå til læge, for søvnproblemer kan også skyldes et fysisk eller psykisk problem.

Læs mere her »  http://sovekursus.dk/gode_r%C3%A5d.asp

Reklamer

At kunne håndtere ”oversvømmelse”

For meget at lave – for lidt tid

Den mest almindelige form for stress en medarbejder oplever er følelsen af at blive oversvømmet med alt for meget at lave og al for lidt tid til at udføre det i. Faktisk er ”tids underskud” det største enkeltstående problem for de fleste i dag. Vi har simpelthen ikke nok tid til at overkomme alle vores opgaver. På grund af budgetter, tilbagemeldinger, nednormeringer og pres fra konkurrenter bliver flere tvunget til at påtage sig mere og mere arbejde, som viser sig at være absolut nødvendigt for at arbejdet i firmaet eller afdelingen forløber glat.

 

haster vigtig

se øvelse 2

 

 Bliv ekspert

Løsningen på problemet med for meget arbejde er, at blive ekspert i at administrere din tid (Gør-det-nu). Der er sikkert ikke noget andet værktøj du kan lære, som kan give dig ”et større skub bagi”, end at blive bekendt med, og få erfaring i at bruge Gør-det-nu øvelser.

 

Vær åben for nye ideer

Den mest tåbelige person af alle er ham der mener, at han ikke har tid til at lære at bruge Gør-det-nu – eller endnu værre – ham der tror, at han allerede ved alt, hvad han har behov for at vide om emnet.

 

Lær så længe du lever

Fakta er, at du kan studere og tage kurser i Gør-det-nu gennem hele dit arbejdsliv, og du vil alligevel aldrig lære alt om, hvordan du får mest ud af dig selv, mens du udfører dit job på den mest effektive måde.

 

Nøglen til Gør-det-nu

De to absolut nødvendige nøgler til Gør-det-nu er

  1. evnen til at prioritere, og
  2. evnen til at kunne koncentrere sig om en ting ad gangen.Da der aldrig er tid til at gøre alt hvad der skal gøres, må du konstant prioritere dine aktiviteter. Måske er det bedste spørgsmål du kan gentage igen og igen, ”hvordan kan min tid bruges mest værdifuldt lige nu?”

Et godt spørgsmål

Dette spørgsmål, ”hvordan kan min tid bruges mest værdifuldt lige nu?”, vil gøre mere til at holde dig på rette spor, time efter time, end alle andre spørgsmål på listen over Gør-det-nu strategier.

 

Start med din største opgave

Den mest naturlige tendens for os alle er, at give efter for fristelsen til at klare de små opgaver først. Små ting er lettere og de er ofte sjovere end de største ting, der repræsenterer den mest værdifulde brug af vores tid.

SLUG FRØEN ! Start med den værste opgave først, så kan de næste opgaver ikke blive værre.

 

Selvdisciplin med at organisere dit arbejde og fokusere på prioriteringen af dine vigtigste opgaver, er starten til at få din tid under kontrol og nedsætte din stress tærskel.

 

Øvelser

Her er to ting du straks kan gøre for at få din tid under kontrol.

 

Nr. 1.

Beslut dig i dag for, at blive ekspert i Gør-det-nu. Læs bøger, lyt til undervisningsprogrammer og tag et kursus i Gør-det-nu. Herefter er det øvelse, øvelse, og øvelse hver dag, indtil du er mester i Gør-det-nu færdigheder.

 

Nr. 2.

Fastsæt en klar prioritering af dit arbejde hver dag, inden du starter. Discipliner herefter dig selv til at starte med din vigtigste opgave og bliv ved den, indtil den er færdig. Dette vil straks afhjælpe din stress.

Husk :

  • Inden dagen i dag er omme skal du planlægge i morgen.
  • Inden ugen er omme skal du planlægge næste uge.
  • Realistisk planlægning max. 60% af din tid, resten kommer af sig selv.