Det synes dine kolleger virkelig om dig

 

Kan de lide dig? Er de ligefrem forelskede i dig? Lær at tyde dine kollegers diskrete signaler.

Lytter kollegerne, når du taler, er det et sikkert tegn på respekt

 

Visse ting er lette at forholde sig til på arbejdspladsen: Når dine kolleger ofte spørger om din mening, er det sikkert fordi, de respekterer den. Og når de gør plads til dig ved frokostbordet, er det et tegn på, at de har det godt med dig socialt.

De er ganske åbenlyse signaler, som man næppe kan misforstå.

Men hvad med de mere subtile signaler? Dem, dine kolleger måske ganske underbevidst kommer med? Dem har magasinet Women’s Health forsøgt at tyde.

Synes de om dig?

Nutildags kommunikerer folk i deres professionelle liv mest over mail, telefon, Skype eller deslige.

Så hvis dine kolleger stopper dig på gangen og spontant påbegynder en samtale, betyder det, at de vil bryde deres normale arbejdsrutine for din skyld. Og det er et tegn på, at de synes godt om dig.

Desuden betyder sådanne sociale pauser, at dine kolleger ser dig som et menneske, de gerne vil bruge tid på.

Også selv om samtalen handler om arbejde. Men vær opmærksom på deres kropssprog, når I taler sammen. Hvis de kigger væk, ser på uret eller vender kroppen væk fra dig, er det et tegn på, at de leder efter en vej ud af samtalen.

Læg også mærke til, hvordan dine venner på arbejdet taler.

"Folks talemønstre ændrer sig, når de er nervøse eller utrygge," siger Maryann Karinch, der er kropssprogsekspert. "Hvis de normalt taler langsomt men pludselig ændrer tempo eller holder unaturlige pauser, er det et dårligt tegn."

Et menneske, der føler sig tryg og glad i dit selskab, vil du derimod ikke bemærke nogen ændring i talemønstret hos.

Respekterer de dig?

Oplever du ofte, at kolleger tier stille under en samtale og lader dig styre den? Så er det ikke nødvendigvis fordi, de føler sig skræmte af dig. Det kan også være fordi, de respekterer dig.

"Du kan let se, hvor meget folk respekterer dig, ved at observere, hvor ofte de kigger hen på dig for at se din reaktion på ting, de siger," forklarer psykologen Ann Demarais."

Det betyder, at de sætter pris på din mening og gerne vil høre den. Det kan dog også være et udtryk for usikkerhed hos kollegerne, hvis de konstant søger din bekræftelse.

Er de forelskede i dig?

Det kan godt være, fyren fra it-support bare er en flink fyr, eller at hende i receptionen bare er et godt menneske. Men hvis en kollega går til yderligheder for at hjælpe dig, er det et tegn på, at der kan ligge mere bag.

Hvis han eller hun for eksempel bruger lang tid af sin arbejdsdag på at hjælpe dig med et problem, henter kaffe til dig uopfordret eller hænger ud ved dit skrivebord for at tale om dit seneste projekt i stedet for at passe sit eget arbejde, er det sandsynligvis fordi, der ligger mere end blot kollegiale følelser i opførslen.

Ifølge Women’s Health er det også et tegn på intimitet, hvis en kollega siger dit navn ofte. "Hvordan går det, Karen?" lyder måske som en uskyldig hilsen, men i virkeligheden er det en meget personlig ytring.

Især hvis personen siger det i et blidt tonefald. Det er nærmest det verbale sidestykke til at røre hinanden på skulderen eller armen – hvilket i øvrigt også kan være et godt tegn på, at din kollega nærer varme følelser for dig.

Reklamer

Det kræver mod at tage de første skridt imod ændringer

 

 
 
 
Måske husker du at der – for efterhånden mange år siden – var nogle TV quiz programmer, hvor gulvet var inddelt i felter som lyste op når man trådte på dem. Eller rettere nogle af dem gjorde. Deltagerne vidste nemlig aldrig om de var på rette vej eller ej.

Men de skulle tage et skridt mere før der kom lys og så blev klar over om de var på rette vej.

For de fleste menneskers vedkommende, så er dette stik imod den måde de helst vil udvikle sig på. De fleste vil helst se "lyset" og have sikkerhed inden de tager det første skridt ud i noget nyt.
De vil helst vide hvor de bevæger sig hen – før de bevæger sig. De vil helst se alle trinene oplyst , så de ved at de kan gå fra punkt A til punkt B og så til C, D, E og så videre.  
 
Men sandheden er, at det ikke rigtig er sådan at du skaber fremskridt i dit liv.
Sandheden er, at kun det første skridt du tager vil være synligt. Og den eneste måde du vil kunne komme til at se de næste skridt, er at tage det første skridt. Ellers så sker der ikke noget som helst.
 
Det er sådan at ændringer er. De fleste vil nok skrive under på, at de fleste ændringer er ukomfortable, og endda i flere tilfælde direkte ubehagelige.
Men hvis du vil have en mulighed for at nå dine mål – store eller små – så er betingelsen altså, at du er villig til at tage de første skridt og bevæge dig. Og så lave de nødvendige ændringer hen ad vejen.

Jo mere du vænner dig til ændringer – des lettere bliver det – og så vil du opleve meget mere fremgang i dit liv.

Hvis dit mål er at fordoble, eller tredoble din indkomst det næste år – så kan du selvfølgelig spille lotto eller gå på Kasino. Men hvis du vil være mere sikker på at nå de mål du sætter dig, så må du nok indstille dig på at gøre nogle af de ting du indtil nu har tøvet med.

Ofte er det sådan, at de ting du gør mest modstand imod – det er de ting der i sidste ende vil kunne give dig den største udvikling.

 Tænk lidt over det….Vi lader billedet stå lidt.

 

Det kan endda være at du ikke er opmærksom på, at du hidtil har været uvillig til at lave ændringer. Det er nemlig utroligt så kreative vi mennesker kan være når det handler om at foretage ændringer og gøre ting vi ikke er helt trygge ved.

Men lige meget om du vil tjene ti tusind, hundrede tusind, en million eller mere, så er processen helt den samme.  Det er den selvfølgelig også med andre mål i dit liv.

For at kunne få en hvilken som helst form for ændring i dit liv, eller i dit job/karriere, så må du tage det første skridt uden at være 100% sikker på hvor din fod vil lande.

Det kræver mod, det kræver tillid, og det kræver måske også støtte. Men sådan er det nu en gang med ændringer.

Så gå 100% ind for at tage de første skridt, uden at have forsikring for hvad der sker, og hvad du vil få.

Hvis du ser tilbage på ændringer du tidligere har lavet i dit liv, så vil du sikkert huske at din angst var meget værre end det rent faktisk viste sig at være.
 
Her overgår fantasien ofte virkeligheden.
Skal du være helt ærlig så gik det slet ikke så galt, som du frygtede. Hvorfor skulle det så være det denne gang?

Så frem med foden – fremad march!! Du ved kun hvad der sker, hvis du tager dette skridt. Du vil aldrig komme der hen, hvis du bliver ved med at stille spørgsmål, og prøve at regne den ud på forhånd. 

Og når du først kommer i gang, så vil du hen ad vejen blive bedre og bedre til det. Og du vil få det bedre og bedre med at tage disse skridt – uden at vide hvor det ender.

Vi har alle sammen forskellige grænser for hvilke skridt vi tør tage. Og det er alt sammen helt i orden. Nogen vil helst ikke tage skridt uden all-risk forsikring, livrem, vaccinationer og knæbeskyttere. Andre er mere villige til at hoppe ud i det uden de store overvejelser. Men vi har alle sammen et eller andet punkt hvor vi bliver utrygge ved næste skridt. Og der er lige netop der udenfor de helt store muligheder de ligger.

Så – off you go – og held og lykke med det.

 
 
Kilde : Coach Academy

Tag forårsglæden med på arbejde

 
 

 

Solskinsvejret, den stigende temperatur og de fløjtende fugle får mange til at drømme sig væk fra arbejdet. Her er fem gode råd til, hvordan du bevarer glæden på jobbet.

Solen står højt på himlen. De lyse dage er endelig kommet til det kolde nord. Så det kan være svært at tage sig sammen til at arbejde. Det skriver Fagbladet 3F.

Foråret har langt om længe ramt os. Og det er vi mange, der har glædet os til – specielt oven på den alt for lange og hårde vinter.

Men når termometret ryger i vejret, kan det være svært at tage sig sammen til arbejdet. Især hvis arbejdet foregår indenfor.

Her kan du se fem gode råd til, hvordan du nyder sommeren – selvom arbejdet foregår indendørs.

 

Hold humøret højt

Humøret på arbejdspladsen stiger som regel i takt med temperaturen. Byg videre på den gode stemning.

 

Solen giver som regel af sig selv god stemning blandt kollegaerne. Den skal du værdsætte og hjælpe på vej.

– Undertryk ikke humoren. Og lad endelig humøret være højt, minder Lis Lyngbjerg Steffensen om i Nyhedsbrevet.

Giv plads til de kække kommentarer og forårslumre bemærkninger. Find selv en god vittighed, det sjove link på Youtube eller andet, der kan holde stemningen i vejret.

 

Træk vejret dybt i den friske luft

Forårsluften er lige uden for vinduet – husk at nyde det i fulde drag.

Hvis du endelig er ude, så bør du udnytte muligheden og tage en række dybe indåndinger. De skal helt ned i maven.

– Når der kommer ilt til hjernen giver den signal til kroppen om, at du skal slappe af. Det gode er, at man på den måde ikke behøver en tur i hængekøjen, forklarer Lis Lyngbjerg Steffensen i Nyhedsbrevet 3F.

Muligheden for at åbne et vindue og lukke forårsluften ind ligger også lige for. Og hvis den stadig er en smule for kølig, kan man jo bare iføre sig en trøje.

Lav en ting af gangen

Tid til at nyde foråret kræver planlægning – og du bliver hurtigere færdig, hvis du tager opgaver én for én.

Mange kvinder bryster sig af deres evne til at multitaske – det at lave flere ting på én gang. Men hvis du vil være færdig til tiden – så du kan komme hjem i en fart – så lær lidt af mændene.

– Hjernens kapacitet bliver hurtigere brugt, hvis man har mange bolde i luften Så hvis du vil være hurtigt færdig; så lav én ting af gangen, forklarer Lis Lyngbjerg i Nyhedsbrevet 3F.

Holder du fokus på én ting, arbejder man simpelthen hurtigere og mere effektivt, siger hun.
       
Det er lidt ligesom at plukke solbær. Hvis du vil tømme busken, er du nødt til at tage én gren af gangen og gøre den helt færdig. Ellers ender du med en busk med spredte bær – og det er helt uoverskueligt.

Spis frokosten ude

Mad og hygge hænger unægtelig sammen i dansk kultur. Så flyt frokostpausen ud i det gode vejr.

Når vejret i vores kolde hjørne af verden endelig arter sig, så er det uklogt at sidde i kantinen og glane.

– Tag maden med uden for. Det løfter bare humøret, siger Lis Lyngbjerg Steffensen, der underviser ledere og lønmodtagere i arbejdsglæde og forebyggelse af stress til Nyhedsbrevet 3F.

Og selvom arbejdspladsen ikke har en tilknyttet have eller tagterrasse, kan man sagtens gå uden for alligevel. Det er faktisk også ganske hyggeligt at sidde på en trappesten, i en nærtliggende park eller på en bænk og nyde forårsstemningen, mens frokosten indtages.

Nyd nuet

Helt generelt handler det om at nyde, det du har gang i lige nu. Og der kan foråret hjælpe på vej.

Når bunkerne er ved at vokse dig op over ørerne, telefonen ustandseligt kimer og medarbejderne hele tiden kommer rendende med nye spørgsmål og opgaver, så stop op og træk vejret. Kig ud af vinduet på foråret og tag en dyb indånding – livet er ikke så værst endda.

– Både på jobbet og hjemme handler det om, at glæde sig over det, man laver i nuet, slutter Lyngbjerg i Nyhedsbrevet.

Det samme gælder naturligvis, når du så har fri. Hund, børn og børnebørn, sommerhus eller båd – husk at værdsætte de ting og mennesker, du holder af.

12 ting vi længes mest efter

 

Parforhold vigtigere end sundhed og familieliv

Længslen efter det gode parforhold og "den eneste ene" er større end ønsket om et godt familieliv, sundhed og karriere, viser ny forskning.

Har du nogensinde tænkt over, hvad du længes allermest efter? Er det at finde "den eneste ene", som du ikke har fundet endnu? Er det at få nye og bedre venner, eller måske finde tilbage til "de gamle"? Eller er det at blive bedre til at acceptere dig selv med de fejl og mangler, du nu engang er udstyret med?

Et forskerhold har spurgt 1.300 tyskere i alderen 18 til 80 år om, hvad de længes mest efter i livet. Det var "forsøgspersonerne" ikke i tvivl om. Ind på en suveræn førsteplads – før familielivet, karrieren og sundheden – kom længslen efter en god kæreste eller en dejlig partner.

Det varige parforhold 

Næsten en tredjedel svarede, at det ikke bare var et godt parforhold, men også et varigt parforhold, de længtes mest efter. At de gerne ville blive gamle sammen med en ægtefælle, eller at de længtes efter at få det endnu bedre sammen med deres nuværende partner. Andre havde ikke et partner, og længtes efter "den eneste ene" som de ikke havde fundet endnu.

Det er Psykologisk Institut på Århus Universitet, der i sit seneste nummer af bladet Forskningsnyt fra Psykologi skriver om den tyske undersøgelse.

"Det mest interessante aspekt ved resultaterne er nok, at ønsket om et godt parforhold spiller så overvældende en rolle, når det gælder  tyskernes længsler i tilværelsen. Især når man tænker på, hvor svært det er at indfri længsler for livstid," konkluderer bladet.

Forskellen mellem mænd og kvinders længsler

Der var kun enkelte markante forskelle i besvarelserne fra mænd og kvinder. Familielivet betød mere for kvinderne end for mændene. Og for kvinderne var længslen efter "en bedre verden" desuden større end hos mændene.

En god karriere og et godt økonomisk fundament var til gengæld mere vigtigt for mændene.

Også i forhold til alder kunne forskerholdet trække flere forskelle ud. Det var især de ældre i undersøgelsen, som pegede på længslen efter en god karriere, et godt parforhold og bedre personlige egenskaber. De ønsker befandt sig noget længere nede på barometret hos de yngste i undersøgelsen.

12 ting vi længes mest efter

Tyske forskere har i en undersøgelse spurgt, hvad 1.300 mennesker længes mest efter i livet. Her er svaret:

1) Et godt og varigt parforhold

At blive gammel sammen med sin ægtefælle, få et bedre parforhold, undgå at miste partneren ved skilsmisse eller dødsfald – og at finde "den eneste ene", som endnu ikke er fundet. (29,7 procent)

2) Et godt forhold til sig selv

At blive i stand til at acceptere mig selv, som den jeg er med de fejl og mangler, der er. At udvikle bedre egenskaber, så jeg trives bedre med mig selv og mine omgivelser. (17,7 procent)

3) Et godt familielliv

At få nogle sunde og glade børn og fortsat have en god relation til dem, når de bliver ældre. At fastholde forbindelsen til børn og børnebørn. (14,4 procent)

4) En god karriere

At gennemføre en lang uddannelse, at blive chef for min egen afdeling i et firma, få mit eget firma til at lykkes. At blive en stor filmstjerne. (7,3 procent)

5) Kropslig sundhed og trivsel

At forblive sund og rask, så jeg kan gøre det, jeg har lyst til. At tabe mig og komme af med overvægten. At dyrke mere motion og få bedre kondition. (6,5 procent)

6) Bedre venskaber

At få nye venner, jeg harmonerer bedre med. At forbedre forbindelsen til gamle venner og at få bedre tid til at foretage mig ting sammen med mine venner. (6,0 procent)

7) Fritid og rejser

At komme på safari i Afrika, rejse rundt på egen hånd i Kina, slå mig ned længere tid et spændende sted i udlandet. (4,6 procent)

8) Bedre forhold

At bo ved havet og nyde den friske luft og udsigt hver dag. At få en større have, hvor jeg kan dyrke alt muligt. (4,1 procent)

9) Tilbage til barndommen

At blive barn igen uden sorger og pligter. At have det så dejligt og sorgløst, som jeg havde det i min skønne barndom. (3,5 procent)

10) Bedre økonomi

At få en fast og stabil indttægt, så jeg ikke skal spekulere over, hvor pengene kommer fra. (3,2 procent)

11)  Et bedre samfund – en bedre verden

At samfundet bliver mere retfærdigt og trygt at leve i. At der bliver færre krige i verden eller at udbytningen af den tredje verden ophører. At forurening ophører og klimaforandringer vendes til det bedre. (2,6 procent)

12) Religiøse længsler (0,5 procent)

At finde fred med min gud, at jeg kan opleve et nærmere forhold til min gud eller at jeg kan opnå mere vished om, at Gud vil hjælpe mig. (0,5 procent)

2+2=5 Venner på jobbet gør dig mere effektiv

 

Produktiviteten stiger når du er venner med dine kollegaer, hvis de altså arbejder hårdere end dig selv, viser engelsk undersøgelse

Et arbejdsteam kan blive mere effektivt hvis medarbejderne betragter hinanden som gode venner og ikke bare som kollegaer. Det viser et forskningsprojekt fra London School of Economics (LSE).

Arbejder hårdere
Forskerne undersøgte et hold frugtplukkere og deres netværk på en gård, og fandt ud af, at de ansatte arbejdede hårdere når de arbejdede med venner som er mere effektive end dem selv. Forskningen viste til gengæld også, at de ansatte blev langt mindre produktive hvis de arbejdede med venner som var mere dovne end dem selv.

Arbejderne blev bedt om at nævne syv venner. De blev derefter observeret på dage de arbejdede alene og derefter om produktiviteten ændrede sig hvis de arbejdede med de nævnte venner.

Kan forbedre produktiviteten
– Vores forskning viser, at hvis bedrifter lader ansatte arbejder med venner, kan det være en måde at forbedre produktiviteten uden at betale mere. Men det er vigtigt, at ledelsen ser nøje på hvem de lader arbejde sammen eftersom venner både kan være en god og en dårlig indflydelse, siger en af forskerne bag rapporten, professor Oriana Bandiera på LSEs hjemmeside.

Forskningen viser, at en ekstremt langsom ven ødelægger den gode indflydelse fra en hurtigere arbejder. Derfor er det vigtigt, at bedriften måler arbejdernes produktivitet når de begynder i jobbet og før flere bliver sat til at arbejde sammen.

– Hvis de fleste ansatte er ineffektive, så vil venskabseffekten gøre de få ‘stjernearbejdere’ mindre effektive. Hvis dette er tilfældet er det bedre at lade de hurtigste arbejdere arbejde med hinanden, end sammen med venner, siger medforfatter professor Iwan Barankay ved University of Pennsylvania på LSEs hjemmeside.

10 procent forbedring
En gennemsnits-arbejder var ti procent mere produktiv når han eller hun arbejdede med en ven som var mere effektiv. Den negative effekt ved at arbejde med mindre produktive venner var ligeså stor. For frugtplukkerne gik det udover lønnen at arbejde sammen med dovne venner, eftersom de blev betalt per kilo.

Forskerne konkluderer, at hvis vennerne arbejdede sammen hele tiden blev den totale produktivitetsøgningen kun 2,6 procent

Vidste du, at positive tanker giver dig overskud i hverdagen og kan forlænge livet?

 
 

Sådan lærer du at tænke mere positivt

Vi har alle nogenlunde samme antal tanker. Forskellen er, hvad tankerne bruges til.

Læs her hvordan du tømmer hjernen for de unødvendige tanker, der dræner dig for god energi.

Vidste du, at positive tanker giver dig overskud i hverdagen og kan forlænge livet?

Jo mere psykisk energi, du har, jo størrre overskud. Når du bruger fysisk energi, bruger du også psykisk energi. Derfor kan hårde træningsforløb gøre, at du ikke har overskud til f.eks. at læse en bog eller være sammen med andre.

På samme måde kan psykisk underskud betyde, at du ikke orker at træne, cykle på arbejde eller lege med dine børn, fordi du ikke har det mentale overskud til at bruge fysisk energi.

Den fysiske energi henter du ved at hvile, sove, drikke og spise. Det gavner også den psykiske energi, men den kan også hentes ved at tøjle tankerne, så der kommer ro i hjernen.

Det kan være svært at skabe ro i hjernen, for vi har omkring 60.000 tanker på et enkelt døgn, viser forskningen.

Tøm hjernen for unødvendige tanker

Derfor handler det ikke om at tømme hjernen for tanker, men om at tømme den for de unødvendige tanker, der dræner os for noget af den psykiske energi.

Vi har alle nogenlunde samme antal tanker. Forskellen er, hvad tankerne bruges til. Nogle af tankerne er dårlige og destruktive og kommer i nedadgående spiraler. Andre gange er de smukke, vidundelige og spreder varme og glæde i kroppen.

Af forskellige årsager får nogle af os den vane at fokusere på de ting, der ikke fungerer i vores liv. På alt det, vi ikke når, på alt det, vi ikke er og ikke har og ofte glemmer vi, at vi har masser af glædes over.

Jo mere vi fokuserer på de negative ting, jo flere negative tanker fylder i bevidstheden.

10 ting du er taknemmelig for

Prøv at kigge rundt i det rum, du sidder i nu. Kig hele vejen rundt og se efter alt, hvad der er rødt eller brunt eller hvilken som helst anden farve. Pludselig opdager du, hvor mange røde eller brune ting, der er. Når vi fokuserer, ser vi. Så hvorfor ikke begynde at fokusere på det, du er glad for? På den måde bidrager tankerne til glæde og dejlige følelser.

Vi burde allesammen lynhurtigt kunne lave en liste med ti ting, som vi er taknemmelige for er sket inden for de sidste 24 timer. Prøv! – og hvis du synes, det er svært at finde på noget, så trænger du i endnu højere grad til at fokusere på det smukke, der er i dit liv.

Det kræver lidt tid og øvelse, men det tager ikke lang tid, før det bliver en vane, som bidrager med masser af glæde og energi.

Vi handler på vores erfaring

Arv og miljø udgør de "briller", som vi oplever alt igennem. Vores "briller" er alle de erfaringer, vi har gjort os.

Ikke to menensker er ens, og derfor har vi heller ikke samme samme erfaringer. Det betyder, at der opstår der situationer, hvor vi ikke forstår hinanden, fordi vores erfaringer er forskellige på et bestemt område. Det kan resultere i vrede og intolerence med en masse negative tanker, som vi kan have lang tid efter et skænderi.

Det kan du gøre, hvis du har negative tanker:

1.  Vær opmærksom på, hvornår du har negative tanker:

Du kan begynde med at være opmærksom på, hvornår du har dine negative tanker. Og når du opdager det, kan du spørge dig selv:

* Er det det værd?

* Er det bare en gammel vane, at jeg tænker negtivt her?

* Hvorfor er jeg negativ lige nu?

2.  Vær mod andre, som du ønske de skal være mod dig:

Denne morale findes i flere af de store verdensreligioner sagt på lidt forskellige måder. Men faktum er, at det er vigtigt, du fokuserer på at lave om på dig selv, og ikke på de andre. Du kan eventuelt supplere denne morale med meditation, bøn og/ eller visualisering.

3.  Husk, at ingen er perfekt

Eller også er det perfekt ikke at være perfekt… Det kan være en måde at acceptere sig selv og ikke tænke negativt om sig selv. De fleste mener, at de har ret til at blive accepteret af andre uanset, hvem de er. Og "de andre" har det på samme måde.

Man kan ikke skælde et umodent æble ud for at være grønt og surt, og man kan forsøge at acceptere, at andre menneske har andre erfaringer og meninger end én selv. Det gør jo hverken dig eller dem til et dårligere menneske.

4. Vis glæde

Kommer du ind i et rum med ti personer og smiler til dem alle, får du måske otte smil tilbage. Denne "super-rente" på 80 procent er med til at lade energien op både hos dig selv og de andre. Med positive tanker eller enegi øger du din egen energi og skaber et harmonisk forhold til andre mennesker.