Livet er som et puslespil

 

  • Prøv ikke at tvinge en brik på plads – hvis det er meningen, kommer den automatisk på plads.
  • Når ting ikke går så godt, så tag en pause. Alt ser anderledes ud, når du kommer tilbage.
  • Sørg for, at se det store billede. At hænge sig i detaljerne fører kun til frustrationer.
  • Udholdenhed betaler sig. Alle vigtige dele falder på plads én efter én, brik for brik.
  • Når du ikke kan komme længere, så gå til et andet område. Men sørg for at komme tilbage.
  • Variation er livets krydderi. Det er de forskellige farver og mønstre, som gør puslespillet interessant.
  • At arbejde med venner og familie gør alle opgaver sjovere.
  • Læg rammen fast til at starte med, grænser giver en fornemmelse af sikkerhed og orden.
  • Vær ikke bange for at forsøge dig med forskellige kombinationer. Nogle gange vil resultatet være overraskende.
  • Tag dig tiden til at fejre selv de små sejre.
  • Alt, der er værd at gøre, tager tid og kræfter. Et stort puslespil kan ikke jaskes igennem.
  • Når du endelig når den sidste del, så vær ikke ked af det. Nyd det mesterværk du har skabt og nyd et velfortjent hvil.

Reklamer

Åbn døren op og luk solen ind

 


Der er to typer mennesker her i verden. Dem som tænker på alle de fantastiske måder at komme fra der, hvor de er nu og så til deres drømme tilværelse.

Og så den slags mennesker der rent faktisk GØR noget for at komme fra der hvor de er nu, og så til dette ideelle sted.

Alt for ofte sidder vi og klager over den tilstand vores liv har lige nu.
 

"Der er ingen ting der lykkes for mig."

"Min chef kan ikke li mig."

"Jeg hader mit job."

"Jeg er bange for at blive fyret."

"Jeg arbejder alt for hårdt – og der er ikke nogen der ligger mærke til det."

"Der er ingen der elsker mig."

"Hvis jeg bare havde flere penge."

"Jeg ville ønske jeg kunne gøre noget som dette."

"Jeg ville ønske jeg fik chancen til at gøre noget som det der."

"Du kan sagtens – du har haft en god barndom."


og listen kan fortsætte…..


Du kender sikkert alle disse klager og selvmedlidenhed. Det er ofte der fokus ligger når vi taler med andre. Enten fra dig selv, eller hvis du overhører samtaler på jobbet eller på café.

Men tro det eller ej – løsningen er meget enkel.
 
Du skal bare vende det hele på hovedet, og i stedet for at fokusere på ikke synes går så godt i dit liv, og som ikke er som du ønsker dig – så fokuser på alle de ting i dit liv der GÅR GODT.

Begynd at overskygge den negative energi med masser af positive tanker.

Hvis jeg skal bruge en metafor her, så kan vi tage et mørkt værelse. Hvis du gerne vil kunne se inde i dette rum, så hjælper det jo ikke at komme mere mørke der ind. Luk i stedet noget lys ind – og vupti – mørket er væk.

Lige meget hvor surt ens liv er, så vil der altid være noget man kunne se det positive i.
 
Det kan være grønt trafiklys, solskin, regn til en tør plæne, en fri parkeringsplads, et smil, et sæde i bussen, at høre andre le – her er listen også endeløs.

Så snart du begynder at fokusere på de positive ting, så vil de negative simpelthen forsvinde – akkurat som mørket i værelset.

Når du åbner døren og tillader solen at skinne ind i dit liv – så vil de mørke tanker begynde at forsvinde.
Jeg har selv været der kan jeg forsikre dig, og jeg ved fra personlig erfaring, at der ikke er noget mere positivt end optimistisk energi.
 
Så hop ud af sengen om morgenen og smil. Vid helt inde i dig selv, at du vil nyde dagen – uanset hvad du kommer ud fra.
 
Det kan godt være at ikke alt går som du gerne vil.
Der kan være forhindringer, og udfordringer, men hvis du ser livet som noget positivt og dejligt – uanset hvad – så begynder du at tiltrække, kærlighed, lys, glæde, lykke, og ikke mindst held ind i dit liv.

Det kan godt lyde helt religiøst – men det har intet med det at gøre.

Og når du begynder at se kraften i denne positive tankegang og opleve hvilke fantastiske resultater og muligheder du kan få med positiv energi, så vil du aldrig gå tilbage igen.

Alle disse positive muligheder og oplevelser har såmænd været der hele tiden, men du har bare ikke kunnet se dem.
Dit "syn" har været sløret af alle de negative tanker.

Begynd allerede i dag med at fylde dit liv med positive tanker, følelser og begynd at høste de utrolige fordele du får med denne attitude og dette positive livssyn.


De tre regler for succes er:

  1. Tro på dig selv
  2. Tro på dig selv
  3. Tro på dig selv.


Så snart du gør det – så handler du, og jeg kan garantere at du vil blive overrasket over resultaterne – og ikke mindst hvor hurtigt de kommer til dig.

Kilde : Jeppe dam, Coach Academy

Undgå at udsætte dine opgaver

 
 

 
 

I Spanien har man et ordsprog der siger: "I morgen er ofte den travleste dag på ugen".

I Spanien har man det med jo med at sige "Manana", men jeg tror at dette ordsprog er gældende i hele verden.

Vi udsætter ting, smøler og forsinker vore opgaver. Mine hylder er ofte befolket med små stakke der skulle have sorteret for længe siden. Måske arkiverer de sig selv – men nej.

Ligegyldigt hvilken opgave det drejer sig om, og hvilken undskyldning du måtte have, så kan disse små tips hjælpe dig med at gøre i dag, hvad andre mennesker udsætter en måned mere.  
 

1. Spørg dig selv. Hvad er det der holder mig tilbage?

Vi mennesker udsætter og forsinker af mange forskellige årsager. Mange gange er vi ikke helt selv klar over, hvorfor vi gør det.

Nogen er bange for at gøre fejl, andre er bange for succes. Nogen undgår kedelige opgaver, og andre undgår ubehagelige konfrontationer. Hvis du kender årsagen til problemet, så er det også lettere at få det løst.

 

2. Behøver du i det hele taget at gøre det?

Det er et simpelt spørgsmål – men alligevel godt.

Nogle gange undlader vi at udføre en opgave – simpelthen fordi vi ikke synes den er vigtig nok.

Så tænk over om du i det hele tager behøver at tænkeover den mere?

Hvis ikke, så frigør dig fra den mentale byrde opgaven er på dig. Slet opgaven fra din liste og tænk på noget andet.

 
3. Bed om hjælp
 
Nogle ting kan man bare ikke gøre alene. Det er ingen skam at bede om hjælp.
Overvej om det er mere effektivt at få andre til at udføre opgaven.
 
Er din tid måske bedre og mere effektivt brugt andre steder, og på andre opgaver?
Nogle gange er det bedre og mere effektivt at betale sig fra at få andre til at gøre opgaven.
 
 

4. Brug i første omgang bare 5 minutter på opgaven

Ja – det er kun 300 sekunder. Det, at du siger til dig selv at du kun behøver at kigge op opgaven i denne korte tid, gør to ting:

Det ændrer opgaven til en lille ting. "Fem minutter – det kan jeg godt klare".

Og fordi det med at komme i gang ofte er den sværeste del af det, så vil du ofte blive ved når du først er kommet i gang.

 

5. Fokuser på slutresultatet

Tænk på hvordan du vil have det når opgaven er afsluttet -fuldført – finish – finito!

Tænk over hvor godt du vil have det – nu skal du ikke tænke på denne opgave mere der har ligget og luret så længe. Dette kan måske motivere dig til at få det gjort.

Jeg kan ikke så godt lide at rydde op og organisere ting,men jeg kan godt li når tingene er i orden og organiseret. Det er det jeg fokuserer på. Det at have alting på plads. Tingene sendt af sted – ikke mere rod.
 
 

6. Bare gør det – hold op med at hænge i bremserne

Lad være med at tænke så meget over tingene – bare gør det. Rejs dig – gå ind i "farezonen" og "get towork".

 
 

 

KIlde : Jeppe Dam – Coach Academy

Det her irriterer dine kolleger mest

 

 

Brok, brok og endnu mere brok er den værste egenskab hos en kollega, viser en svensk undersøgelse.

Noget af det værste – især kvindelige – kolleger kan komme ud for er, at en kollega efterlader et toilet som en svinesti. Så husk at bruge børsten!

Negative arbejdskammerater, der fedter for chefen, mobber andre og efterlader toilettet med en stor skovsnegl drivende ned ad toiletkummen er det værste kollegerne ved.

Det viser en svensk undersøgelse som ejendomsselskabet Vasakronan har fået lavet af selskabet United Minds blandt 1000 personer som arbejder på kontor.

61 pct. af de adspurgte synes, at det værste der findes er kolleger som konstant brokker sig, tæt forfulgt af kolleger som står og smisker med chefen.

Se herunder de værste egenskaber hos en kollega. Når svarerne giver mere end 100 pct. tilsammen skydes det, at de adspurgte kunne "stemme" på flere ting som de ikke kunne lide ved en kollega.

Det irriterer kollegerne mest på arbejdspladsen:

 

1. Kolleger med en negativ indstilling til arbejdet (61 pct.)

2. Kolleger som fedter for chefen (60 pct.)

3. Kolleger som rotter sig sammen med andre (54 pct.)

4. Kolleger som ikke bruger børsten efter toiletbesøg (50 pct.)

5. Kolleger som ikke leverer resultater (40 pct.)

6. Kolleger som kommer for sent (39 pct.)

7. Kolleger som lugter af sved (38 pct.)

Løb længere med musik i ørerne

 
 

 

Er du til det hårde eller det bløde? Uanset om du er til heavy, hip hop eller Henderson, kan musik være en god motivation på løbeturen.

Regner det lige lovligt meget udenfor? Står løbeskoene for langt inde i skabet? Eller vil du gerne løbe en ekstra kilometer uden at støde mod en mental kinesisk mur?

Så skulle du måske tage din mp3-afspiller i ørerne, næste gang du tager en sprint ud på din yndlingsrute.

"Det er videnskabeligt bevist, at det er mindre anstrengende at løbe, hvis man lytter til musik samtidig", siger Morten Zacho, cand.scient i Idræt fra Københavns Universitet og indehaver af Motion-online.

"Musikken hjælper til, at man glemmer ubehag. Man hører ikke sine egne anstrengelseslyde. Og det flow musik giver, kan gøre, at man glemmer tiden, når man lytter til fed musik", siger Morten Zacho, der mener, at Eye of the tiger er "træningshittet over dem alle".

Øvig foretrækker fuglene

Han vil dog ikke anbefale, at man altid tager musikken med på sine løbeture.

"Du mister jo alle naturens lyde. Fuglene, der fløjter og skovbunden, der knaser. Mange erfarne løbere kan få et særligt flow på grund af løberytmen, som gør, at de på et tidspunkt oplever et meditativt stadie. Det kan være svært at opnå, når man lytter til musik".

Læs også:

Kendte motionister som chefpolitiinspektør Per Larsen og journalist og forfatter Peter Øvig foretrækker for eksempel fuglefløjt, når de tager løbeskoene på, erfarer Fri.dk. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen vil derimod gerne sludre med sin løbemakker. 

Hvis man alligevel gerne vil have en musiker med på løbeturen, anbefaler Morten Zacho, at man først og fremmest vælger noget musik, man synes, er fedt. Derefter kan man vælge noget, der passer til ens eget tempo.

Find den rette musik 

Ifølge den britiske forsker Costas Karageorghis fra Brunel Universitetet kan musik øge din udholdenhed med op til 20 procent.

Han mener, at det rette løbetempo ligger omkring 120-150 BPM (hjerteslag pr. minut). Hvis du vil finde musik med det antal BPM, der passer bedst til dig, kan du klikke dig ind på  JogTunes og vælge musik efter BMP, genre og kunster.

Run2Rhythm kan du udregne dit BMP-tal ud fra hvor mange kilometer, du løber inden for et bestemt tidsrum.

Husk, at du på Fri.dk kan udregne dit BMI og din løberute, hvis numrene på vægten eller kilometertælleren er vigtigere for dig end numrene på mp3-afspilleren.

Kilde: Jogtunes, Run2Rythm, TDC Online

7 tip: Sådan bliver du en super-kollega

 
 

 

Det føles godt i maven at opføre sig ordentligt, så hvorfor ikke skrue ned for de sylespidse albuer og blive den perfekte kollega og i stand til at håndtere irriterende chefer og trælse kollegaer.

Lyder det fristende, så kan man hos den norske Ukeavisen Ledelse læse om en ny bog, der giver god råd til folk, der har lyst til at blive den perfekte kollega.

Forfatteren Stefan Ekberg, der har skrevet bogen "Konsten at hantera superjobbiga människor" (Oversat til dansk: Kunsten at håndtere drønbesværlige mennesker) fremhæver syv punkter, der viser vej frem i den retning.

1. Løs problemer

Den person, der fokuserer på at finde løsninger på problemerne vil blive beundret og nyde respekt hos både kollegaer og chefer.

Til gengæld vil den, der bare bruger tiden på at lede efter problemer, tappe andre for energi.

2. Tag ansvar

Læg ikke skylden på andre. Det er surt at begå fejl, men gør ikke problemerne større ved at benægte det.

Den hurtigste måde at få et problem ud af verden på, er at erkende det.

3. Var venlig og rar over for alle

Det lyder som en selvfølge, men det er det ikke for alle.

4. Hvis du har problemer med at samarbejde med en bestemt person, så tal med den pågældende person om det

Lad være med at tale med alle mulige andre på arbejdspladsen om det.

5. Overhold aftaler, stå ved dine forpligtelser og løs dine opgaver ordentligt

Når andre er afhængige af det arbejde, som du udfører, vil de få problemer, hvis du ikke gør det ordentligt. Gør derfor altid det, som du siger, at du vil gøre.

6. Del æren med samtlige, der har bidraget til et godt resultat

7. Tilbyd hjælp til en kollega, som har problemer

Næste gang kan det være dig, der har brug for hjælp.