Husk også at fejre dine succes’er i 2007.

I denne måned er der fejret jul alle vegne i Danmark, og det hele kulminerede juleaften. En tradition, som rigtig mange hvert år bruger tid, penge og energi på. Selvom mange danskere ikke går specielt meget op i religionen og historien om Jesu fødsel, så er det alligevel det, der er årsagen til og udgangspunktet for traditionen.

En fødsel af en "kongesøn", af "Guds søn", af en vis mand eller bare af en god historie – en fødsel af noget nyt. Den 31. december "hopper" vi ind i et nyt år. Klokken 00.00 "fødes" et nyt år i den danske kalender.

Når noget nyt fødes – det være et nyt menneske, et nyt år, en ny idé, et nyt produkt eller en ny vane – så er det ofte forbundet med energi, optimisme, glæde, noget uskyldigt og uafprøvet og måske oven i købet tro, håb & kærlighed.

For et år siden stod du på tærsklen til år 2006. Måske har du haft et godt år, et lykkeligt år, et fantastisk år eller et dårligt år, et hårdt år, et ulykkeligt år eller bare et "frikadelle år". Sådan middelmådigt hverken super godt eller helt skidt. Ligegyldigt hvad, så har du helt sikkert også haft nogle succes’er, som du kan fejre, når du tænker tilbage på 2007. Noget du har gjort rigtig godt, noget du har lært eller måske nogle mål, som du har nået.

En vigtig opgave for mange ledere og coaches, er at fejre medarbejders succeser og at hjælpe dem til selv at huske at fejre de små og store sejre. Nu har du muligheden for at fejre dine succeser, hvad enten du er leder, medarbejder eller blot dig selv, inden noget nyt igen skal "fødes", så:

 
  • Hvilke succeser har du oplevet i år?
  • Hvilke mål har du nået?
  • Hvilke drømme har du realiseret?
  • Hvad har du gjort godt?
  • Hvem har du gjort en positiv forskel for?
  • Hvem har du glædet?
  • Hvad har du bidraget med overfor din familie, dine venner og dine kolleger?
  • Hvad nyt har du lært?
  • Hvilke nye gode vaner har forbedret din tilværelse?
Husk at fejre hver eneste af dine succeser og oprigtigt anerkende dig selv for din præstation. Du kan selvfølgelig også vælge at fejre det på rigtig festlig vis – hvordan du end foretrækker at fejre dine succeser. Når du er færdig med at fejre hvad du har opnået i 2006, kan du overveje hvilke succeser, du gerne vil kunne fejre ved udgangen af 2007.
Hvad skal svarerne til ovenstående spørgsmål være i december 2007?

 
11 bud på vækst og trivsel
  • Tro på dig selv og dine evner.

  • Fokusér på dit mål og dine muligheder.

  • Omgiv dig med personer, der støtter dig.

  • Lyt til din intuition – og brug den.

  • Lær at sige både ja og nej med god samvittighed.

  • Gør det du brænder for – også når du tror du ikke kan.

  • Vær bevidst om dine værdier – så du træffer de rigtige beslutninger.

  • Spred smittefarlig livsglæde omkring dig.

  • Gør det du er god til – og overlad alt andet til andre.

  • Vær en ildsjæl – gå fuldt og helt ind for dine valg og beslutninger.

Tag det første skridt nu….

Reklamer

Hvem bestemmer hvad du tænker?

 
Tanker kommer nemlig ikke af ingenting. Tanker kommer af alt det du læser, hører, ser og oplever på anden vis.

Hvad er den bedste film, du nogensinde har set? – Den var sikkert i dine tanker mange dage, uger eller måneder efter du så den. Nogle film følger os resten af livet. – En positiv film kan gøre dig i godt humør længe efter. En sørgelig film, kan gøre dig ked længe efter.

Vores følelser og tanker skabes ud fra det, som vi mere eller mindre bevidst "hælder" ind i vores hjerne. Hvis du "hælder" en masse negative ting ind, så bliver dine tanker mere negative. Hvis du "hælder" en masse positive ting ind, så bliver dine tanker mere positive. Hvis du "hælder" en masse faglig viden ind, så bliver du dygtigere. Hvis du "hælder" en masse personlig udvikling ind, så vokser du som person. 

Tænk over hvad du (og andre) "hælder" ind i din hjerne.

Rens ud i din hjerne:

Din hjerne har behov for at blive renset ud ind i mellem. Dit hoved er fyldt med "gamle" tanker. Faktisk, så er over 90 % af dine tanker i dag fuldstændigt de samme som dem i går. Både af hensyn til din stress og din kreativitet, så skal du lære at "tømme hjernen". Den letteste metode er at finde et tidspunkt og sted, hvor der er 100 % fred og ro. Tag flere ark papir og skriv ALT ned, som du tænker på. Bliv ved, indtil der ikke er flere tanker i dit hoved. Så har du lavet en hurtig og overfladisk hovedrengøring.
Det er skønt bagefter! … Du kan forbedre dette med en eller anden form for meditation.
 

Julestjerne for en aften………………..

 
 
Hvis tiden føles lang, så er her muligheden for at se dig selv som julestjerne.
Husk at skrue op for lyden, samt have et godt billed af dig selv parat 😉
 
 
 
Hvis du også vil være julemand på Nordpolen
 
 
 
 
 
 
PS: Hvis ikke ovennævnte link virker, kan du blot kopiere det, og indsætte det i din browser.
 

Op med humøret og lev længere

Optimister har et længere liv end pessimister, viser en stor undersøgelse
 
Ser du lyst på tilværelsen, har du en god chance for at leve længere, end hvis du er den fødte pessimist.
Det fastslår en ny stor amerikansk undersøgelse, der er baseret på næsten 7000 voksne amerikanere, som er blevet fulgt siden 1960’erne.
De personer, som i deres ungdom havde et optimistisk livssyn, havde en mindre risiko for at dø over en periode på 40 år, end de personer, der så mørkt på tilværelsen.
Pessimisternes risiko for at dø var i gennemsnit hele 42 procent større end optimisternes risiko.
Dr. Beverly H. Brummett fra Duke University Medical Center i Durham, North Carolina, har stået i spidsen for undersøgelsen. Hun forklarer resultatet med, at optimister har en langt mindre tendens til at få depressioner end pessimister.

Glædelig jul og godt nytår

 
Julefilm
Inden filmen starter skal du lige skrive dit fornavn og sikre dig at der er lyd på pc’en. 
 

 

Acceptere dig selv, fuldstændig som du er

Følelser er, ligesom energi, noget der strømmer igennem os. De har en begyndelse, en midte og en afslutning.

Jo mere vi accepterer følelserne og lader dem passere frit igennem vores system jo friere er vi som mennesker og jo større velvære oplever vi som oftest.

Alle følelser er blot følelser, og der er i princippet ingen gode og dårlige følelser.  Livet ville ikke være det samme uden den hjertesorg og overvældethed og hvad vi ellers forbinder med de mere smertelige følelser, som vi ind i mellem betaler penge, i form af en biografbillet, for at få.

Dermed ikke sagt at det er lige så sjovt at være ked af det, som glad.

En healende og effektiv måde at møde dine følelser af eventuel bekymring, ked af det hed, nervøsitet, vrede etc. som ind i mellem kan være svære at rumme er først og fremmest at være til stede med og i følelsen, frem for at forsøge at udelukke eller undertrykke den.

Følgende er en proces som giver dig mulighed for at rumme (alle) dine følelser og give dig selv det, du virkelig har brug for, frem for at sidde fast i bestemte følelser og lide.

Når du har en ’negativ’ følelse som tager din energi så undersøg det:

1. Hvad kendetegner følelsen? Hvor sidder den? Spørg dig selv; hvad er det for en følelse?

2. Kan jeg tillade følelsen (inden i mig)?

3. Spørg dig selv; kan jeg acceptere og elske følelsen, som er en del af mig? Gør det.

4. Spørg dig selv; hvad har jeg virkelig brug for? Giv dig selv det.

Denne lille øvelse tager ikke mange minutter at gennemgå, men er guld værd.

Rigtig ofte når jeg laver øvelsen, kommer ordet accept tit op i sidste fase.

Det vi mennesker ofte har brug for er nemlig at acceptere os selv, fuldstændig som vi er. Når vi ændrer vores fokus fra at være frygtbaseret til fuld accept af os selv og vores følelser, resulterer det ofte i en saglig lettelse og større indre frihed.

Fra denne frihed og selvaccept kan vi i sandhed udleve vores fulde potentiale og være mere for os selv og andre.

Flyt altid fokus fra det umulige til det mulige, for så vil der ske noget

Tiden er en af vores største stressfaktorer. Så jeg er glad for, at du har tid til at læse denne mail. Den kan betyde, at du fremover får mere tid !!

Tid er noget mærkeligt noget. Det er det mest retfærdig vi har – da alle har lige mange sekunder på en time, lige mange timer på et døgn osv. – (eller måske er det egentligt uretfærdigt?)

Netop denne egenskab med tiden gør, at du hverken kan gøre til eller fra, hvad tiden angår. Du har altid 24 timer på et døgn! At fokusere på tiden er mere håbløst end at håbe på mirakler. Flyt altid fokus fra det umulige til det mulige, for så vil der ske noget!

Det du og andre kan gøre noget ved, er hvor meget I prøver at presse ind i den tid, du har til rådighed. Det er dine gøremål, der giver stress. Det er ikke tiden. Den er der bare.

DU KAN IKKE HAVE FOR LIDT TID!
DU KAN HAVE FOR MEGET DU VIL OG SKAL!

Så næste gang du tænker eller siger "jeg har ikke tid", så skal du omformulere det til "jeg har for mange gøremål" – og det kan du og andre gøre noget ved!

Og næste gang du tænker eller siger "jeg har ikke tid lige nu", så skal du omformulere det til "jeg laver noget andet, som er vigtigere, lige nu" – for det er nemlig et spørgsmål om prioritering, ikke tid.