Reflekter på skrift

 

Jeg sad for nylig i en diskussion om selvskabt stress. Vi talte om, hvordan nogle mennesker altid vil være stressede, og nogle har valgt ikke at blive det. Det er lidt som med definitionen på rigdom. Hvis ikke du har tid til at gøre mere, end du allerede gør; ja, så må du nødvendigvis blive lidt eller meget forpustet. Du er nødt til at have et pusterum, hvis du ikke vil være stresset. Du skal have tid til overs.
 
Der er to muligheder for at ændre på den situation:
 
1)      Du står op 2 timer, før du går i seng og får på den måde 26 timer i døgnet. Det vil sige Monty Python-versionen af tidligere Effektivitets og Time Management-guruers ideer og metoder. Stå op to timer før du går i seng.
2)      Du beslutter dig for lige nu og for altid at disponere mindre tid end du har. Du vælger kort sagt at afsætte tid til ingenting og alting: ingenting set med andres øjne, og alting set med dine egne øjne: Dig selv.
 
Måske er det tid for dig at gøre som Karen Blixen, sæt dig ned og fat pennen. Skriv om dig selv og dit liv, bare for din egen skyld. Man kan reflektere på mange måder. En simpel og effektiv måde er at skrive om sig selv i den tid, du alligevel skal sætte af til ingenting og alting.
 
Kilde : keys2passion
 
 

Jeg er begyndt at gøre det man gør, når man ikke ved hvad man skal gøre.
Jeg er begyndt at skrive.
Karen Blixen

Reklamer

Korrekt definition af stress


Ordet stress bliver brugt på mange måder i hverdagssproget og i forskningen. I Danmark er den mest udbredte forståelse i forskningen, at stress er en tilstand hos det enkelte individ.
Tilstanden viser sig ved anspændthed og ulyst. Man er meget anspændt og konstant parat til handling. Men samtidig føler man ulyst og har en negativ forventning til at kunne udføre en opgave eller sit job . Stress er ikke i sig selv en sygdom, men langvarig stress kan føre til, at man bliver syg.
Vedvarende stress er decideret skadeligt.
Man kan sagtens føle sig stresset i en kortere periode og yde mere end sædvanligt uden problemer. Det er en normal reaktion at være parat til handling. Dog kan det blive for meget i visse situationer. Det ser man for eksempel ved eksamensbordet, når "klappen går ned". Eller i sportens verden, når idrætsfolk laver en uventet dårlig præstation.
Men langvarig eller vedvarende stress er decideret problematisk. Det er næsten altid skadeligt. Kroppen er ikke skabt til at være stresset hver dag i lang tid. Det går ud over vores helbred og velbefindende.
(Kilde: www.arbejdsmiljoviden.dk)

Hvordan viser rigtigt stress sig?

Stress kan vise sig på mange måder:
– Følelsesmæssigt. Man bliver for eksempel aggressiv, irritabel, trist, modløs og uopmærksom.
– Kognitivt/tankemæssigt. Man oplever fx koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær og nedsat motivation
– Adfærdsmæssigt. Man overreagerer, isolerer sig socialt og sygemelder sig på arbejdet mv.
– Kropsligt. Man kan for eksempel have hovedpine, søvnforstyrrelser, hjertebanken, ondt i maven, diarré, appetitløshed, kvalme og unormal træthed (udmattelse).
– Fysiologisk. Kroppen aktiverer kamp-flugt systemet (det såkaldt sympatiske nervesystem), hormonerne ændrer sig og immunforsvaret bliver påvirket.
(Kilde: www.arbejdsmiljoviden.dk)

Bed brokkehovedet om at klappe i.

Én sur kollega kan ødelægge stemningen på en hel arbejdsplads.
Løsningen lyder simpel, men er svær at gennemføre: Bed brokkehovedet om at klappe i.

»HOLD SÅ DIN KÆFT OG KOM I GANG«.

Dén besked har ledere og kolleger alt for svært ved at give til ham eller hende, der dag efter dag brokker sig over alt fra skæve papirclips, over mødetiden til chefernes begrænsede arbejdstid.
Men de skal se at få snakketøjet på gled, for der er brug for at få luften renset, når en sur stodder forpester arbejdsklimaet.

En undersøgelse fra University of Washington viser nemlig at det kan lykkes blot én brokkerøv at ødelægge stemningen i en hel gruppe og starte en nedadgående spiral – også selvom de andre medarbejdere egentlig er i helt fint humør.
»På én arbejdsplads begyndte de ansatte at hjælpe hinanden, spille musik i radioerne og drikke drinks sammen i en periode, hvor brokkeren var syg. Men det sekund han stod der igen, blev stemningen den samme som før,« fortæller manden bag undersøgelsen, William Felps.
Han mener, at virksomhederne skal rykke hurtigt, når problemet opstår, fordi personens negative udstråling spreder sig ufatteligt hurtigt.
Erhvervspsykolog Kitty Dencker er enig. Hun har besøgt mange arbejdspladser herhjemme, som havde brug for hjælp til at få lukket en brokkasse. For selvom det lyder enkelt, er slet ikke så ligetil.

Bør anbringes langt væk

»De fleste voksne – uanset om man er leder eller ansat – har en stor blufærdighed over for at skulle irettesætte et andet voksent menneske. Man håber på, at den pågældende vil fatte, at han eller hun skal lave sig om, når man spiser frokost uden vedkommende eller tager mindre kontakt til personen. Men allerede dér har den negative energi jo så spredt sig. Og den er utrolig smitsom,« siger Kitty Dencker.

Hun er dermed enig med amerikanerne om, at der skal handles med det samme – men ikke om, hvordan det skal ske. William Felps anbefaler, at man placerer brokkilden alene, langt fra de andre, mens vi her i Danmark hellere vil tale om tingene.

»Hvis der ikke er nogen, der tør sige tingene lige ud til personen, så kan man søge hjælp hos en coach. Og det er alle ansatte, der skal inddrages i processen, så man kan få talt ud,« siger Ketty Dencker.

 
KIlde : Urban

Gør det …

 

Gør det rigtige, gør det for dig selv, gør det for at glæde andre.

Gør det for dem du holder af, gør det for dit land og dit flag.

Gør det lige nu, gør det før andre gør det for dig.

Gør det mens du tænker over hvorfor du egentlig stadig gør det.

Gør det nogen forskel det du gjorde, ville du gøre det igen.

Gør du det værre, må du gøre det bedre næste gang du gør det.

Gør det for at du skal leve, gør det fordi du engang skal dø

Gør det fordi det måtte gøres, gør det umulige, gør det på trods

Gør det anderledes, gør det som ingen andre har gjort det før.

Gør det for at opgaven skal løses, gør det fordi ingen andre turde gøre det.

Gør det med eller uden bagtanke, gør det selvom det var blevet gjort alligevel.

Gør det nødvendigt at gøre det, gør det selvom de andre undlod at gøre det.

Gør det nogen forskel det der blev gjort, var det den eneste måde at gøre det på.

Gør det som sidste gang det blev gjort , gjorde det godt, så gør det igen 
Gør det der skal gøres nogen forskel her, kan du lære noget at det de andre gør.

Gør det mens du ser en anden gøre det rigtige og prøv så at gøre det efter

Gør det på din helt egen facon, gør det til din nye måde at gøre det på.

Gør det måske som forventet, eller burde du tvivle på at gøre noget sådan.
Gør Yin til Yang , gør Yang til Yin, gør det mens du siger pingeling. 

Gør det IKKE at gøre noget, til måske OGSÅ at gøre noget. 

Det var sku’ godt jeg gjorde det, jeg ville nok gøre det igen.

Dog-gone Life Lessons

There’s a ton of wisdom in these observations.

 
 
If a dog were the teacher you would learn stuff like:

*** When loved ones come home, always run to greet them.

*** Never pass up the opportunity to go for a joyride.

*** Let fresh air and wind in your face be pure ecstasy.

*** When it’s in your best interest, practice obedience.

*** Let others know when they’ve invaded your territory.

*** Take naps.

*** Stretch upon rising.

*** Run, romp, and play daily.

*** Thrive on attention and let people touch you.

*** Avoid biting when a simple growl will do.

*** On warm days, stop to lie on your back on the grass.

*** On hot days, drink lots of water and lie under a shady tree.

*** When you’re happy, dance around and wag your entire body.

*** No matter how often you’re scolded, don’t buy into the guilt thing or pout…run right back and make friends.

*** Delight in the simple joy of a good walk.

*** Eat with gusto and enthusiasm. Stop when you have had enough.

*** Be loyal. Never pretend to be something you’re not.

*** If what you want lies buried, dig until you find it.

*** When someone is having a bad day, be silent, sit close and nuzzle them gently.

Netafhængige danskere er et overset problem – test dig selv

Mindst ti procent af de danske netbrugere er i større eller mindre grad afhængige af internettet, viser en undersøgelse.
– Tallene viser, at der er behov for en større, landsdækkende undersøgelse, så vi kan få afklaret lidelsens omfang, siger Jørgen Lind Andersen,
der er leder af Institut for Netafhængighed.

Skræmmende tal
Jørgen Lind Andersen peger på to markante tal i Ekstra Bladets undersøgelse, som er indikator for netafhængigheden i Danmark.
– Det er meget problematisk, at 20 procent har forsøgt at skære ned uden held. Det vidner om, at de ved, at de har et for stort forbrug – men at de ikke kan gøre noget ved det.
– Og det er også foruroligende, at knap 11 ud af 100 har oplevet, at deres internetforbrug har haft negativ effekt på privatlivet.
– Det er virkelig et godt parameter for, hvor mange internetafhængige vi har i Danmark. Hvis internettet begynder at tage mere fra livet, end det giver, så har vi balladen.

I modsætning til i USA er det aldrig tidligere blevet undersøgt, hvor mange netafhængige, der er i Danmark, så der er vi langt efter USA og andre EU-lande. Og det til trods for, at Danmark ligger i den absolutte verdenselite, hvad angår internetopkoblinger.

Let’s make EVERYDAY Valentine’s Day

February 14th is the day set aside for recognizing the special individuals in our life. To be a special Valentine takes lots of energy, time, attention and Love. Let’s give some thought about who we are being in our relationship, what we can do to make them better and who we will have to become to have them be healthy and successful. Let’s make EVERYDAY Valentine’s Day. 

Let’s begin with the premise that relationships are something that must be worked on all the time, not only when they are broken and need to be fixed!
 

A

Absolutely amaze your partner with adoration. Let them know in very special ways that you care. Exercise extravagant respect and devotion toward your lover. Accept them for who they are. Demonstrate your warm attachment and affection to them. Avoid taking your partner for granted.

B

Believe in your instincts. Be spontaneous. Don’t plan. . . just do something that you’ve wanted to do with your partner for a long time. Let your love occur naturally. Stop and pick a roadside flower and present it to your partner.

C

Cuddle. Lie close and be cozy. Do spoons! Just hold each other. There is a very special healing power in a close, warm embrace. C is also for "considerate."

D

Discover new ways of expressing your love for each other. Hire a skywriter. Put a message up on a billboard. Buy a radio commercial to say I love you. Record a special message on a cassette.

E

Entice your lover to try a new way of making love. Always making love the same way can bring on boredom. Focus on pleasure. Enjoy each other to the fullest. Read, Red Hot LoveNotes for Lovers.

F

Flirt for fun and frivolity. Be creative in your flirting. Pretend you are together for the first time or that you are trying to pick up your lover.

G

Gaze into each other’s eyes with a steady intention to say, "I love you" without words. Smile. Notice the eye color. Say something nice about them. Be generous with your love.

H

Have a private party for just the two of you. Candles, music, the works. Talk. Listen. Express your love for one another.

I

Indulge each other’s desires. Write your secret desires on pieces of paper and trade. You may be surprised.

J

Joke and have fun together. Lighten up. Be joyous. Release your sense of humor. Have fun with love.

K

Kissy. . . kissy. . . kissy! Quick pecks on the cheek don’t work. Give your partner an unexpected, looooooong, juicy kiss. Be keen on kissing!

L

Love with all your heart and soul. Always remember to speak, "I love you" at least once each day. Express love in new and exciting ways. Remember to love yourself and do nice things for you too.

M

Massage away the day’s tension and stress. Begin with the feet and work up. Surprise your lover with your magic fingers or tantalizing tongue. Buy some special massage oil; something that smells good.

N

Nurture your need for nibbling. Nibble each other’s earlobes or other parts of the body that feels good. Practice a soft, light, romantic nibble with your lover. Nibbling feels good.

O

Offer breakfast in bed or some other surprise your lover might like. Be creative. Plan. Make it very special.

P

Pretend you are long-lost, passionate lovers. Use your imagination. Think! What could you do that you haven’t done for a long time? Do that.

Q

Quote your lover a love poem or a special passage from a book or greeting card that expresses exactly how you feel.

R

Remember the little things. Respect your partner by paying attention. Be aware when your partner’s likes and dislikes. Notice what makes them happy and deliver more of that.

S

Slow dance by candlelight or in the backyard in the moonlight. Get back to romance. Be sensitive to the romantic needs of your lover. Romantically impaired? Read, 1001 Ways to Be Romantic.

T

Try a little tenderness. Be gentle. Practice the "soft touch." Go slow. Be intentional.

U

Uncover your deepest feelings. Speak them or write them to your lover. Communicate them unwaveringly. Let your emotions express themselves with sensitivity, understanding and love.

V

Vow your eternal love for each other. Renew your vows. Make some new ones. Look up the word "vow" in the dictionary. Live by your solemn promises.

W

Watch a sunrise or sunset together. Bring a picnic basket with snacks and your favorite beverage. Let the warmth you feel for your partner be felt.

X

X-plore your romantic dreams. Daydream about this one. Think. X-cellerate. Don’t wait. Do something X-citing together; something you said you would do in the past, but you both have been putting off or making X-cuses about.

Y

Yearn for each other’s touch. Don’t hold back. A hug-a-day pays dividends beyond your wildest imaginings. AND. . . it feels good to be touched by the one you love.

Z

Zzzzzzzzzzzzzzzzz in each other’s arms. Zero in on being close. Touching feels good. Enhance your enjoyment by listening to your partner’s breathing cycle and to their heartbeat. Inhale and exhale together. Become as one.

 

    Now you can say your A-B-C’s!    

Copyright © 2005 – Larry James. Reprinted with permission. – This article is adapted from Larry’s book, "LoveNotes for Lovers: Words That Make Music for Two Hearts Dancing!" . www.CelebrateLove.com