IKEA-stifterens råd til verden – 10 Råd till framtidens entreprenörer av den gamla Möbelhandlaren

Ingvar Kamprad fylder 80 i dag. For 30 år siden formulerede han ni teser for sin møbelbutik.

 
I 1976 udgav Ingvar Kamprad sit lille hæfte, En Møbelhandlers Testamente, som stadig er helt central i driften af den store møbelkæde.Blandt teserne er bon-mot’er som "Sortimentet er vor identitet", "Overskud giver ressourcer", "Nå gode resultater med små midler", "Enkelhed er en dyd", "Det meste er ikke gjort endnu".

Ingvar Kamprad udbyggede i 2001 sit "møbelhandler-testamente" med et slags kodicil til iværksætter. Det skete ved en konference for økonomi-studerende på Växsjö Universitet.

I anledning af den runde fødselsdag har Svenska Dagbladet genfundet den sparsommelige milliardærs "Råd till framtidens entreprenörer av den gamla Möbelhandlaren":

  1. Vær altid undervejs. Tilfredshedsfølelse er en sovepude.
  2. Kompensér for dine brister. Mistro dem, der siger at de ved og kan alt.
  3. Gør op med tidligere erfaringer, da de ofte vil hindre dig i at tænke anderledes. "Hvorfor" er et godt ord.
  4. Din arbejdsplads skal ligge ude i virkeligheden.
  5. Arbejd positivt. Det negative giver dig bare mavesår.
  6. Erkend dine fiaskoer. Forsøg ikke at bortforklare dem.
  7. Diskutér, motivér og sælg varen. Men når beslutningen er truffet, er det kun gennemførelser, der tæller.
  8. Se problemer som muligheder.
  9. "Tag dig af" din vigtigste ressource – dine medarbejder, og og sørg for at alle har det sjovt på jobbet
  10. Og endelig: Tænk på at fremtiden har brug for dig.
Reklamer

What is success?

"To succeed… you need to find something to hold on to,
something to motivate you, something to inspire you."

— Tony Dorsett

Success is that feeling of contentment that bubbles up from within…

Success fills you with a sizzling energy for life that’s inspiring.

Success is being healthy, happy, wholesome and wise.

Success is a simple pathway to your happiness.

Success is participating in every moment of life and loving it.

Success is putting back the human equation into your life and
business.

Success is adding courtesy, care, respect and love for people
that ignite your passion for life, your love for people and your
happiness at home and at work.

Success is a well balanced life that nurtures your health in body
and spirit.

Success is a home that is your warm, loving security blanket and
fills you with the energy to refuel and grow.

Success is being in a family and striving for happiness based on
strong spiritual values and a love for all living ‘things’ in your
world.

Success is fulfilling your true purpose in life and being
extremely happy in your work.

Success is when your work is an extension of your true self,
continuing the enjoyment of living…

Success is pursuing happiness and balance with every breath you
take!

Success is making a committed decision, taking massive action and
following through with real passion!

Yes Success is that feeling of contentment that is the well in
your well being…

Make that decision today to take time out of your life to
reflect on your contentment driven success . Set your own wealth
platforms and feel the energy build as you balance your life in
health, at home, in your family and at work.

As you climb the ladder of success, set your passion for life on
fire and do it with contentment!!!

Yes….success does feel good!

What is success?

To Laugh often and much;
To win the respect of intelligent people and the
affection of children;
To earn the appreciation of honest critics and endure
the betrayal of false friends;
To appreciate beauty;
To find the best in others;
To leave the world a bit better place, whether by a
healthy child, a garden patch or a redeemed social
condition;
To know even one life has breathed easier because you
have lived;

This is to have succeeded.

— Ralph Waldo Emerson

Her er en tekst fra en bøn der er over 180 år gammel

Stress kan mentaltrænes væk

Det moderne mennesket har stress som trofast følgesvend. Vores livsvilkår og arbejdsbetingelser er blevet så komplekse, at det er mere almindeligt at være stresset end at være fri for det. Stress er blot en reaktion, og man kan mentaltræne sig til at undgå den. Det er dog helt individuelt, hvordan man skal mentaltræne sin stresskontrol.

Af Mogens Mikkelsen, MM3

Selve ordet stress bruges om flere ting. For det første er det en tilstand. En umiddelbar reaktion på noget truende. Kroppen går i alarmberedskab og mobiliserer ressourcer. Nyere forskning peger på, at stresstilstanden i små mængder kan være sundhedsfremmende, nærmest som motion. Tilstanden stress er således hverken god eller dårlig, den er bare en del af de menneskelige reaktioner. Ud over at beskrive en tilstand kan ordet stress bruges om en lidelse, hvor krop og sind er blevet overbelastet – måske i en sygdomslignende grad. Når det kommer dertil, kan man have brug for at blive hjulpet tilbage til et naturligt leje igen. Stress som lidelse kan være post-traumatisk eller fordi man har været for længe i stresstilstanden, som dermed er blevet permanent.

           

For komplekst for stenalderhjernen
Den egentlig årsag til, at der er så meget stress er, at vores livs- og arbejdsbetingelser er vokset eksponentielt. Samtidig har vi stadig en hjerne, der er udviklet til livet i stenalderen, som stort set ikke har udviklet sig siden. Stress er dybest set blot en reaktion på, at man bliver bange. Som stenaldermand har det været afgørende for overlevelse, at kunne ”læse situationen” og reagere med en "alarm-tilstand”. Kroppen producerer adrenalin, så man bedre kunne kæmpe eller flygte. Det er principielt det samme, der sker på en moderne arbejdsplads. Dog oplever vi det langt mere komplekst, som konsekvenser for den ene eller den anden udvikling – men dybest set handler det om samme ”alarm-tilstand”.

Stress kan være sundt
Naturligvis er det godt, at hjernen en gang imellem kommer i ”alarm-tilstand” – nøjagtigt lige som det er sundt for kroppen at blive forpustet. Men hvis "alarm-tilstanden” ikke går over, bliver det usundt, fordi sindet nedslides – ganske som kroppen bliver det ved konstant høj belastning. Det er vigtigt både at give sig selv lov til at blive stresset og have værktøjer til at give slip på tilstanden igen. Det kræver mental træning. Stress er sundt – men ikke for længe ad gangen. Når hjernen bliver stresset, sker der en fokusering på de stressende forhold. Hvis dette fokus fastholdes, forbliver hjernen i stress-tilstanden. Inden længe kan hjernen ikke selv tænke sig ud af denne tilstand, og stress-situationen bliver derfor permanent. Dette er stress-fælden, som rammer mange. Stadig flere rammes, fordi samfundet indeholder stadig flere forhold, som man kan stresse sig over.

Selvforstærkende spiral

Stress har en tendens til at indsnævre opmærksomheden, og dermed reduceres overblikket. Det er netop overblikket, der kan bruges til at bringe sig selv ud af stresssituationen. Man ender dermed med at få et stadig mere snævert syn på de forhold, der stresser en. En selvforstærkende negativ spiral er skabt. Heldigvis virker spiralen også den modsatte vej, således at man kan skrue sig ud af stressen ved at holde overblikket i længere og længere tid. Det kræver blot, at man holder øje med hvilken vej, spiralen kører.

Tanken tæller

Det er ikke situationerne som sådan, der stresser, men derimod hvad man tænker om dem, der stresser. Man påvirker sin oplevelse af arbejdsdagen med det, man tænker om, hvad der sker. Tankerne påvirker både den øjeblikkelige tilstand, og hvordan man generelt oplever arbejdsdagen. Populært sagt er det ikke, som du har det, men som du ta’r det.

Forestillingsevnen
Vores forestillingsevne styrer vores aktuelle tilstand langt mere, end man sædvanligvis er opmærksom på. Hvis man i sine tanker befinder sig på en varm, rolig solbeskinnet strand, vil kroppens naturlige reaktion være afslapning. Hvis man derimod tænker på de mulige konsekvenser ved ikke at nå de mange vigtige opgaver inden den hårde deadline, så er kroppen i alarmberedskab. Hvis man tænker på at have travlt, reagerer kroppen med stress, men hvis man tænker at der er god tid, slapper den af. Det er så simpelt, at man er tilbøjelig helt at overse denne vigtige mekanisme i stresshåndtering.

             

Som en hjemme-bio
Forestillingsevnen er som en indre biograf, hvor vi selv bestemmer, hvilken film der skal køre. Filmen består af mentale billeder og indre selvsnak. Det forunderlige er, at kroppen reagerer, som om filmen var virkelighed. Afprøv selv effekten, for eksempel ved at forstille dig din yndlingsmenu – der vil
snart komme mundvand. Eller se en ”film” med noget, som du frygter, og iagttag derefter reaktionen i kroppen. Hjemme-bio’en kan på samme måde fremkalde stresstilstanden – og fjerne den igen. Det afhænger helt af, hvilken indre dialog der kører, og hvilke mentale billeder du ser. Det er ikke altid, man er
bevidst om, hvad der ”er på plakaten”, men ved at kikke efter når man oplever stress, kan man blive klogere på, hvad der foregår.

Mentaltræning
Skåret helt ind til benet handler mentaltræning om at styre sin tilstand. I alt væsentlighed handler det om at vælge, hvilke scenarier der vises i den ”indre biograf”. Mentaltræning giver dermed muligheden for at opnå en effektiv kontrol over sine stress-tilstande.

Stress-management
Det handler ikke om at undgå stress, men derimod at sikre at stress kun forekommer i begrænsede tidsrum eller perioder. Stress-management er en nødvendig personlig individuel færdighed i det moderne samfund. Udviklingen har for længst passeret det punkt, hvor det var muligt at organisere og planlægge således, at medarbejdere ikke får stress. Det bliver mere og mere den enkeltes egen opgave at varetage denne funktion. Stress-management handler om at træne sine tanker, så man hele tiden kan justere sit stressniveau. Dette indebærer blandt andet at forstå sine tankemæssige forudsætninger for stress, at opøve evnen til at styre sin tilstand ved de forestillinger, der kører i den indre bio og få orden på sine personlige stress-temaer. Noget kan man selv, og andet må man coaches frem til at kunne. En coach kan være professionel eller blot en kollega, som man har aftalt faste rammer for samarbejdet med.

Om forfatteren
Mogens Mikkelsen er foredragsholder, coach og mentaltræner. Erfaringerne med stress bygger på mange års erfaring med at lede og styre tids-pressede projekter kombineret et stort antal individuelle mentaltræningssessioner med mennesker, der led af stress – eller havde videreudviklet deres stress til udbrændthed, angst eller depressi

Lykkelige er de, som ikke behøver hade andre for at elske sig selv.

Der er i min verden to måder at danne sin identitet. Den første er at vide hvem man er, hvad man vil, og hvad man vil stå for. Den anden er at identificere sig ud fra det, man ikke kan lide hos andre.

 
Oftest ser jeg, at mennesker bruger den ene til at forstærke den anden. De har en vag fornemmelse af, hvad de selv er og bruger så deres skyggesider til at danne et klarere billede af sig selv. Idag ser vi partier, der gør sig skarpe ved at pege på alt de, de ikke kan lide, og mange tiltrækkes af det.
 
  1. Hvordan er det i dit liv?
  2. Ved du hvem du er, hvad du vil, og hvad du vil stå for?
  3. Har du behov for at kigge på andres svagheder for at fornemme dine styrker?
  4. Er dine skyggesider en vigtig del af din identitet?
 
Lykkelige er de, som ikke behøver hade andre for at elske sig selv.
 
 
Kilde :  keys2passion

Jeg har haft masser af problemer, men de fleste af dem blev aldrig til noget

Jeg sad en aften sammen med en god ven – en af dem, der betyder rigtig meget.

Vi sad og fik os et glas rødvin.

 

"Du står i vejen for dig selv", sagde han pludselig.

"Hvad mener du med det", spurgte jeg uforstående.

"Jo, du har sådan en ide om at du skal have tjek på alt – og helst lidt mere – før du tager første skridt i et nyt projekt. En gang imellem ville det klæde dig og jeg tror du ville lykkes med meget mere, hvis du en gang imellem bare handlede uden at have analyseret og planlagt det hele til døde."

 

Han havde nok lidt ret og jeg tænkte over det lang tid efter.

Måske er det typisk dansk, måske er vi bare bedre end resten af verden til at ville have tjek på alting før vi gør noget som helst.

 

Mark Twain har en gang sagt: "Jeg har haft masser af problemer, men de fleste af dem blev aldrig til noget".

 

Prøv i denne uge at presse dig selv til at afgive en lille smule kontrol.

Og husk at mærke efter hvordan det føles, det er nemlig ikke så farligt – faktisk føles det rart.

 

 

"I cannot always control what goes on outside. But I can always control what goes on inside."
Dr. Wayne W. Dyer

16 gode råd mod stress

 

 

Tro på din egen indbyggede styrke. Væk med medicin og naturmedicin.

 
Nøglen til indre lykke er her:
1. Find din hylde…
Nogle føler, at de har for lidt ansvar, mens andre stønner over, at de har for meget. Begge grupper er utilfredse. Derfor lyder rådet: Find din plads i hierarkiet. Vidste du, at det sværeste instrument i en symfoni er 2. violinen? Det er aldrig svært at finde folk, der vil være førsteviolinist, men en andenviolinist med sjæl hænger ikke på træerne.
 
2. Usikkerhed giver stress
Her er Humbles 5 bud værd at erindre:
1. Fortæl mig, hvad du forventer
2. Giv mig mulighed for at gøre det
3. Fortæl mig undervejs, hvordan det går
4. Hjælp, hvis det er nødvendigt
5. Beløn min indsats retfærdigt.
 
Vækst på arbejdspladsen findes kun der, hvor du føler dig som et vigtigt redskab på et arbejdsområde, du trives med. Et godt forhold til chef og arbejdskammerater giver den nødvendige drivhustemperatur til blomstring. Kend desuden signalerne, som dine omgivelser udsender. Lær at lytte – og tal kun på de rigtige steder. Lær at rose, vejlede og forebygge fremfor helbrede.
 

3. Undgår for hårdt arbejde…
Fire ting er dræbende – ikke alene for dig selv, men også for din familie:
– monotoni
– akkord
– lav løn
– skiftehold

Sørg for at få indflydelse på dit arbejdsområde og medansvar. Lær at kompensere uden for jobbet med noget, du synes om.
 
4. Sørg for god søvn…
En sund søvn er ikke nødvendigvis otte timer i sengen.
 
5. Hold dig i form…
Naturligvis skal du ikke tage dit konkurrenceræs med hjem. Men motion giver glæde, styrke, smidighed og lærer os også udholdenhed.
 
6. Bliv kostbevidst…
Kosten prioriteres stadig for lavt. Den danske kost har verdensrekord i fedtindhold. Spis magert, groft, fiberrigt og saltfattigt. Smil – det er billigt, og det feder ikke.
 
7. Hold mådehold …
Ingen fanatisme, men afhængighed vil altid gøre os svage, både fysisk og psykisk.
 
8. Stress af – hold ferie…
Det er absolut ikke flot at prale med, at man aldrig holder ferie, det er tværtimod dumt.
 
9. Tillad – brug og styr stress…
Stres er nødvendigt, det holder energierne flydende. Det er først, når stress bliver en livsstil, at du køres i sænk.
 
10. Giv dig tid til at gøre ingenting…
En halv times drysseri hver dag er et brusebad for sjælen. Mere tid behøver du ikke for at lade op.
 
11. Fold dig ud…
Vis dine følelser. Det skaber respekt og afslører dig som det du er – et menneske!
 
12. Vær altid tolerant…
Naturligvis er du tolerant over for egne fejl, men du skal også være tolerant over for andres. Husk at aggressive og selvhævdende personer ofte er meget usikre, giv dem din støtte. Lær at lytte til andre. Træn dig i ikke at afbryde andre midt i deres talestrøm.
 
13. Elsk dig selv…
Så får du nemlig det nødvendige overskud til at elske andre, så de kan elske dig. Kærligheden er som en ekkodal. Råber du: Jeg hader dig, får du din erklæring i hovedet igen. Råber du: Jeg elsker dig, vil du mærke de gode vibrationer, som ekkoerne giver. Hvis du er smilende og åben samt udstråler selvtillid og tør markere dine meninger, kan folk lide dig. Også selv om de måske er uenige med dig. Sig din mening, det skaber respekt for din person. Men husk altid, at diskussioner aldrig bør have vindere eller tabere.
 
14. Glem ikke familien…
Hvis du er karriererytter og statusnarkoman, skal du naturligvis have mulighed for udfoldelse. Men husk, uden at baglandet – din familie – er i orden, lykkes intet. Tit kan det være klogt at standse jagten på lykken og så bare være
lykkelig. Det kræver en revision af dit liv, er ræset prisen værd? Måske er det tiden, hvor du skal nedtone
dine aktiviteter og samle alle de ting op, du var nødt til at smide fra dig, mens du jagtede lykken. Og husk, du spiller ikke fallit ved at revidere din opfattelse af, hvad lykke er!
 
15. Hvad kan jeg selv gøre?
Undgå negative tanker som jalousi, magtsyge, hævn og mistænksomhed samt de 7 dødssynder: stolthed, begærlighed, udskejelser, vrede, grådighed, misundelse og ladhed.
 
16. Gå ikke op i småting…
Livets småtingsafdeling kan du lade andre om. Vær storslået over for andre – og over for dig selv. Det er kun dig selv, der er ansvarlig for dit liv, som er stort og bestemt ikke i småtingsafdelingen.
 
Kilde : Apropos Kommunikation