Gør en lille ting hver eneste dag, som vil få dig tættere på det mål, som betyder allermest for dig næste år.

7  af de  allerbedste råd til 2014

Igen i år har jeg set et velkendt mønster.

af Dorthe Rindbo

Jeg har set det på mine workshops og til mine foredrag.
Og det har været tydeligt, når jeg lavet 1:1 rådgivning.
Og lige præcis det her ene mønster har været årsag til ufattelig meget
ineffektivitet, stress og frustration i år.
På arbejdsplader. Store som små.
Hos den enkelte. Leder såvel som medarbejder.

Det velkendte mønster er: at vi vil for meget på én gang.
Vi har et alt, alt, alt for bredt et fokus.

for meget
 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du har et for bredt et fokus, har du ofte lange to do-lister.
Du har en overfyldt kalender… og indbakke.
Og du har en næsten ikke eksisterende fremdrift.

Av!

Men netop fordi du vil for meget på én gang, opnår du det modsatte.
Du når ikke ret meget. Du kan faktisk komme til at stå stille. Bomstille.
Og det er på trods af, du altid har travlt, er i gang med noget eller er på farten.

Lad mig afsløre en altafgørende effektivitetssandhed for dig:
Mindre er mere.

Det er så sandt og så simpelt, at det er til at tude over.
Og det er faktisk også opskriften på at bryde det kedelige og ineffektive mønster.

Så hvad er mit bedste råd til dig til 2014?
Få et knivskarpt fokus for det nye år. Sæt (få!) mål.

my goals

 

 

 

 

 

 

 

 

Og hvorfor er det nu mit allerbedste råd til dig?
Lad mig give dig 7 hurtige grunde til, hvorfor det er vigtigt, at du sætter mål:

1) Med få klare mål bliver det nemmere for dig at prioritere din tid og dine arbejdsopgaver. Mål virker som et effektivt filter, der sorterer det mindre vigtige fra det virkelig vigtige.

2) Du bliver bedre til at træffe gode beslutninger på kortere tid. Det gælder både de små hverdagsbeslutninger og de helt store livsbeslutninger. Mål udstikker en retning for dit liv – og for dine beslutninger.

3) Du får nemmere ved at sige fra. Mål hjælper dig med at skabe større klarhed og sikkerhed om, hvad du skal vælge fra og til. Du skærer nemmere unødvendige ting fra.

4) Du skaber hurtigere de resultater, du ønsker. Med få mål opnår du rent faktisk flere ting på kortere tid, fordi du går den direkte vej.

5) Du skaber en indre ro og et mere simplet (arbejds)liv gennem mål. Du vil lave færre overspringshandlinger, og du er langt bedre til at monotaske (i stedet for at multitaske).

6) Du får bedre selvværd og større selvtillid. Du opbygger gradvist en stærk tro på dig selv og dine evner, når du når dine mål. Det får dig til at drømme og tænke på et helt nyt niveau. Tro mig.

7) Du bliver skarpere til at spotte nye muligheder. Når først du har sat dit mål, vil løsninger og nye veje ofte vise sig. Nogle gange helt magisk. På grund af dit skærpet fokus tiltrækker du mennesker og muligheder, som hjælper dig videre.
Du har sikkert allerede en masse ideer, drømme, ønsker, projekter, gøremål, opgaver, aftaler og mål for det nye år. Men lad mig stille dig et “mindre er mere”-spørgsmål:

Hvis du kun måtte sætte ét mål for 2014, hvad ville det så være?

Hvad vil betyde allermest for dig at nå op og opnå i 2014?

Jeg ved af gode grund ikke, hvilket mål du tænker på, men uanset hvad det er, så er det dét, du skal sætte øverst på din to do-liste næste år. Sæt det på din liste hver dag, indtil du har nået dit mål.

Gør en lille ting hver eneste dag, som vil få dig tættere på det mål, som betyder allermest for dig næste år.


Skriv en kommentar